Feb 21, 2010

ကရင္၏ မူလဇာစ္ျမစ္ (၄)

ကရင္လူမ်ိဳး၏ မူလဇာစ္ျမစ္ (၄)
သုေတသနစာတမ္း
ေစာေဖာ (ရန္ကုန္တကၠသိုလ္)

ကရင္သည္ အာရွအေရွ႕ေတာင္သို႔ ေရာက္ရွိမလာမီ မည္သည့္အရပ္က လာခဲ့သည့္ ေနာက္ ေၾကာင္းကို ျပန္ေလ့လာရမည္ ျဖစ္သည္။ အာရွ အလယ္ပိုင္း၊ တ႐ုတ္ျပည္ အေနာက္ဘက္ႏွင့္ အေနာက္ေတာင္ဘက္မွ လူေရစီးေၾကာင္းသဖြယ္ တေရြ႕ေရြ႕ ေျပာင္းလာသည္မွာ ထင္ရွားပါသည္။ ယေန႔တိုင္ ယူနန္နယ္ႏွင့္ တ႐ုတ္ျပည္ အေနာက္ေတာင္ပိုင္း၌ ေျမာင္၊ လားဟူ စေသာ ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စု အမ်ားအျပား ရွိၾကေသးသည္။

အာရွတိုက္ အလယ္ပိုင္း၌ ကရင္အေခၚအေ၀ၚႏွင့္ ေတြ႕ရေသာ အင္းအိုင္မ်ားလည္း ရွိသည္။ ၎တို႔မွာ -
၁။ အီစီႏို (Issyk Nor) E.Long 77˚ N.Lat 43˚
၂။ ေလာ့ပ္ႏို (Lop Nor) E.Long 90˚ N.Lat 41˚
၃။ ဒါေလႏို (Dalai Nor) E.Long 117˚30 N.Lat 47˚15
၄။ ကိုကိုႏို (Koko Nor) E.Long 100˚ N.Lat 37˚
၅။ ခါရင္ႏို (Charing Nor) E.Long 97˚ N.Lat 34˚45
၆။ အိုရင္းႏို (Oring Nor) E.Long 97˚30 N.Lat 34˚45
၇။ ေဇလင္းႏို (Zilling Nor) E.Long 89˚ N.Lat 31˚45
၈။ တန္ကရဲႏို (Tengri Nor) E.Long 90˚30 N.Lat 30˚45

စသည္ စသည္ျဖင့္ အမ်ားအျပား ရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါ ထိုအမည္ အမ်ားအျပားသည္ ေျပာင္းလဲ သြားၾကၿပီး ျဖစ္ပါသည္။

ထူးျခားသည့္ အခ်က္ တခုမွာ ကရင္မ်ား၌ မိဘဘိုးဘြား အစဥ္အဆက္ ေျပာၾကေသာ “ထီးဆဲ့မဲ့ယြာ” (River of punning sand) ျဖစ္သည္။ ထီးဆဲ့မဲ့ယြာ ဆိုသည္မွာ ေရစီးဆင္းရာတြင္ သဲမ်ားပါ ေရာ၍ စီးေနေသာ ေနရာေဒသကို ရည္ရြယ္ေျပာျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤစကားအရ ကရင္ ဘိုးေဘးမ်ားသည္ အာရွ အေရွ႕ေတာင္သို႔ တေရြ႕ေရြ႕ ေျပာင္းေရႊ႕လာရာ၌ သဲႏွင့္ ေရ ေရာ၍ စီးဆင္းေသာ ထူးထူးျခားျခားရွိသည့္ ေနရာကို ျဖတ္ေက်ာ္လာရေၾကာင္း ေဖာ္ညႊန္းလွ်က္ရွိသည္။

သို႔ျဖစ္၍ အာရွတိုက္ ကုန္းတြင္းပိုင္း ထိုေနရာကို အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွာေဖြၾကည့္ရာ ယခု အီရန္ႏွင့္ အာဖဂန္နစၥတန္ ႏိုင္ငံ၏ ေျမာက္ဘက္၊ ဆိုဗီယက္ ျပည္ေထာင္စုတြင္ ပါ၀င္ေသာ တာကစၥတန္ (Turkestan) နယ္ (ယခု သီးျခားႏိုင္ငံ) တြင္ ၎ ထီးဆဲ့မဲ့ယြာ အမည္ႏွင့္ ကိုက္ညီေသာ ေနရာ ထင္ထင္ရွားရွားရွိေၾကာင္း သိရပါသည္။ (See. Lands and Peoples. Vol III, p163- “A Glimpse of Turkestan” In this strange land of Turkeston, The surface of the earth is constanl changing, rivers are shifting their courses or wandering off to be swallowed up by the desert courses or wandering off to be swallowed up by the desert sands.)

+ Read more


အခ်ိဳ႕က ထီးဆဲ့မဲ့ယြာကို ျမစ္၀ါျမစ္ဟု ယူဆၾကသည္။ ျမစ္၀ါျမစ္သည္ ‘လိုးအက္စ္’ ေဒသမ်ားကို ျဖတ္ေက်ာ္လာရသျဖင့္ ေရ၏အေရာင္မွာ အ၀ါေရာင္ ေပါက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ယခု ကရင္ ဘိုးေဘးမ်ား ေျပာေသာ “သဲစီးဆင္းေသာျမစ္” “သဲစီးဆင္းေသာေခ်ာင္း” ဆိုသည္မွာ ၎တို႔ ျဖတ္သန္း ေက်ာ္လႊားရာ၌ အလြန္အႏၱရာယ္ ရွိပံုရၿပီး အလြန္ခက္ခဲပံု ရပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍လည္း ၎ေဒသကို မေမ့ႏိုင္ဘဲ သားစဥ္ေျမးဆက္ ေျပာဆိုလာၾကျခင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။

ျမစ္၀ါျမစ္ ေခၚ ဟြမ္ဟိုျမစ္သည္ ေလွ၊ သမၺာန္ျဖင့္ ကူး၍ လြယ္ကူေသာ ေနရာ ျဖစ္သျဖင့္ ထိုေဒသျဖစ္ရန္ ခဲယဥ္းပါသည္။ ျဖစ္ႏိုင္သည္က ျမစ္ဖ်ားခံရာအရပ္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ မွတ္တမ္းမွတ္ရာအရ တာကစၥတန္ ႏိုင္ငံတြင္ အခ်ိဳ႕ေနရာ၌ ျမစ္ထဲတြင္ သဲမ်ား စီးဆင္း႐ံုမွ်သာမက သဲကႏၱာရထဲပင္ ျမစ္မ်ားျမဳပ္၀င္သြားၾကသည္ဟု သိရပါသည္။ ထိုျမဳပ္၀င္သြားေသာ ျမစ္မ်ား၊ ေခ်ာင္းမ်ားသည္ တေနရာရာတြင္ ျပန္၍ ေပၚလာမည္ျဖစ္ၿပီး ထိုေပၚလာေသာ ျမစ္ေခ်ာင္းသည္ သဲႏွင့္ေရ ေရာလွ်က္ သဲစီးေသာ ျမစ္ေခ်ာင္းသဏၭာန္ ျဖစ္လာေပလိမ့္မည္။ ဤအခ်က္အရ ကရင္ ေရွးေရွးဘိုးေဘးမ်ားသည္ တာကစၥတန္ ေဒသကို ျဖတ္ေက်ာ္လာရမည္ဟု ယူဆရန္ ရွိပါသည္။

တဖန္ ဆက္လက္၍ ေလ့လာပါက စိုက္မရ ပ်ိဳးမရႏိုင္ေသာ သဲစီးေသာ ျမစ္၀ွမ္းတြင္ ယဥ္ေက်းမႈ စတင္ႏိုင္စရာလည္း မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ကရင္လူမ်ိဳးသည္ ယခုလက္ရွိ အေျခခ်ရာ ေဒသသို႔ ေရာက္ရွိစအခါက စိုက္ပ်ိဳးေရး ေမြးျမဴေရးကို လုပ္ကိုင္ေနထိုင္ၾကသည္သာမက အုပ္ခ်ဳပ္သူ မင္းႏွင့္ ေစာ္ဘြား (စေကာ) ႏွင့္ ရွိေနသည္ကို ေထာက္႐ႈျခင္းျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ပံုစနစ္ႏွင့္ စိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴသည့္ အတတ္တို႔ကို တေနရာရာမွ တတ္သိနားလည္လာသည္ဟု ယူဆရေပသည္။ ထိုပညာရပ္မ်ားအား ကရင္မ်ား နည္းယူရရွိခဲ့ေသာ ေနရာကို ဆက္၍ စူးစမ္းရေပမည္။

အထက္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္အတိုင္း ကရင္တို႔သည္ တာကစၥတန္နယ္၏ အေနာက္ေတာင္ဘက္ အီရန္ႏိုင္ငံ (ယခင္အေခၚ ပါရွားႏိုင္ငံ) အေနာက္ေျမာက္ဘက္ကို ျဖတ္ေက်ာ္လိုက္ပါက ျမစ္၀ွမ္းယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားေသာ “ျမစ္ႏွစ္မႊာ” ျမစ္၀ွမ္းေဒသကို ေရာက္ေပမည္။ လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရးအရ လြယ္ကူေသာ ေနရာ ျဖစ္စရာ ရွိပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ပိုးကုန္သည္ လမ္းေၾကာင္း (Silk road) ႏွင့္ မာကိုပိုလို တ႐ုတ္ျပည္သို႔ သြားရာလမ္းသည္ ဤေဒသမ်ားမွ ျဖတ္သန္းသြားသည္ကို ေထာက္႐ႈျခင္းျဖင့္ သိႏိုင္ေပသည္။

သို႔ျဖစ္၍ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ထိုျမစ္၀ွမ္းေဒသတြင္ အေျခခ် ေနထိုင္စရာ ရွိသည္ဟု ယူဆစရာ ရွိသည္။ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား၏ အစဥ္အလာ ယဥ္ေက်းမႈ အသံုးအႏႈန္းမ်ားႏွင့္ အသံုးအေဆာင္ အခ်ိဳ႕သည္ ျမစ္ႏွစ္မႊာ ျမစ္၀ွမ္းတြင္ အင္ပါယာ ထူေထာင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ ဆီးမိုက္မ်ားႏွင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဆီးမိုက္အႏြယ္ ဟီဘ႐ူး ေခၚ ေဟၿဗဲ တို႔၏ အစဥ္အလာ အသံုးအေဆာင္မ်ားႏွင့္ တူၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ‘စေကာ’ (ျမန္မာအေခၚ ‘ေစာ္ကဲ’) သည္ အႀကီးအကဲ ေခါင္းေဆာင္ ေစာ္ဘြားဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ တိုင္းရင္းသား ႐ုိးရာယဥ္ေက်းမႈ “ကရင္” စာအုပ္တြင္ ေစာ္ကဲသည္ ၁၁၅၀ ခန္႔ကို အုပ္ခ်ဳပ္ရသည္ဟု ဆို၏။ ကရင္မ်ားက မိမိ အႀကီးအကဲကိုေခၚေသာ ‘စေကာ’ သည္ ျမစ္ႏွစ္မႊာ ျမစ္၀ွမ္းေဒသတြင္ အင္ပါယာႏိုင္ငံ ထူေထာင္၍ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ ဆီးမိုက္ေခါင္းေဆာင္ ‘ဆာဂြန္’ ႏွင့္ အေခၚအေ၀ၚ တူပါသည္။ ျမန္မာ့ သမိုင္းမွာ “မင္းႀကီးစြာေစာ္ကဲ ဘယ္သူလဲ” သိလိုေသာ ကရင္လူငယ္မ်ား “မွန္နန္းရာဇ၀င္” ကို အေခါက္ေခါက္ အခါခါ ဖတ္၍ ေလ့လာႏိုင္ပါသည္။ (History of the World by Leech, p56 “Sargon Empire” Propably about 275089, a Semitie chieftain called Sargon ruled in Akkad, and he was a truly great soldier.)
ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ အျမတ္တႏိုး ၀တ္ဆင္ၾကေသာ ကရင္အက်ႌ (သင္တိုင္း) သည္ ေရွးေရွးအခါက ဆီးမိုက္အႏြယ္၀င္ ယုဒလူမ်ိဳး၊ ဣသေရလ လူမ်ိဳးတို႔၏ သင္တိုင္းႏွင့္ တူသည္။

ကရင္လူမ်ိဳးတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ အသံုးအေဆာင္ တခုျဖစ္ေသာ ကြၽဲခ်ိဳသည္ ဣသေရလ၊ ယုဒတို႔၏ ကြၽဲခ်ိဳႏွင့္ တူသည္။

ကရင္လူမ်ိဳးတို႔က မိမိတို႔ ကိုးကြယ္ေသာ တန္ခိုးရွင္၊ ဘုရားကို ယြာ (Ywah) ဟု ေခၚသည္။ ဆီးမိုက္အႏြယ္၀င္ ဣသေရလ ဟီဘ႐ူးတို႔က ဘုရားကို ယာ၀ယ္ (Yahweh) ဟု ေခၚသျဖင့္ အလြန္ ဆင္တူသည္။ (A star in the east by Rev. Edward Norman Haris p.30, The Karen name for God, Y’wah is very like Yahweh … Ancient Hebrew pronunciation of the scored name Jehovah.)

ကရင္မ်ား ေအာ္ဘြာ (နတ္စားျခင္း) သည္ ဆီးမိုက္အႏြယ္၀င္ ဣသေရလ၊ ယုဒႏွင့္ ဟီဘ႐ူးတို႔၏ ပႆခါပြဲေတာ္ (Passover) ႏွင့္ ဆင္တူသည္။ (A star in the east by Rev. Edward Norman Haris p.31, The Karen know nothing of circumcisin, but they have certain customs which remind one of some of the mosaic Institution, notably the Passover.)

ကရင္မ်ားသည္ ေရွးအခါက ေယ႐ႈခရစ္ ဆိုသည္ကို ၾကားလည္း မၾကားဘူးပါ။ ကိုးလည္း မကိုးကြယ္ပါ။ ယြာ (Y’wah) ကိုသာ ကိုးကြယ္သည္။ ေအာ္ဘြာ ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ ဘုရားကို ယဇ္ပူေဇာ္ျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ေဂါတမ ဗုဒၶကိုလည္း မကိုးကြယ္ခဲ့ပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္လာၿပီးမွသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား၊ ခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္မ်ား ဟူ၍ ျဖစ္လာျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ကရင္ကိုးကြယ္ေသာ ေရွးဘုရားမွာ ယြာ (Y’wah) သာလွ်င္ ျဖစ္သည္။ ယခု ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ကရင္မ်ား ေအာ္ဘြာ နတ္စားျခင္းသည္ ေရွးအစဥ္အလာအတိုင္း ျပဳလုပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ကာလၾကာလာျခင္းေၾကာင့္ အနည္းငယ္ ေျပာင္းလဲမႈ ရွိျခင္းသည္ ဓမၼတာပင္ ျဖစ္သည္။

အတိုခ်ဳပ္ ေျပာရမည္ဆိုပါက ယဥ္ေက်းလာၿပီဟု ယူဆရမည္ျဖစ္ေသာ မြန္ဂိုအႏြယ္၀င္ ကရင္ဘိုးေဘးမ်ားသည္ ဤလူမ်ိဳးေပါင္းစံုတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ စတင္ရာ (Cradle of civilization) ျမစ္ႏွစ္မႊာ ျမစ္၀ွမ္းေဒသတြင္ အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့သည္ဟု ယူဆႏိုင္ေပသည္။

ယေန႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွတြင္ အႏွံ႔ေနထိုင္ၾကေသာ ကရင္မ်ားသည္ အလြန္ေ၀းလံလွေသာ မက္ဆိုပိုေတးမီးယား ေဒသမွ လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ အေရးႀကီးေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား တူညီေနျခင္းသည္ ထူးျခားခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ အတူတကြ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ နီးနီးကပ္ကပ္ ေသာ္လည္းေကာင္း ေနထိုင္ခဲ့ၾကရမည္ဟု ယူဆရေပသည္။ ၎ျပင္ မက္ဆိုပိုေတးမီးယား ေဒသ၌ ဆူးမားရီးယန္းတို႔၏ အုတ္ဖုတ္ျခင္း၊ ၿမိဳ႕တည္ျခင္းကိုလည္း ကရင္မ်ား နားလည္ နည္းယူခဲ့သည္ဟု ယူဆႏိုင္ေသးသည္။

မက္ဆိုပိုေတးမီးယား ေဒသသည္ ေျမၾသဇာ အလြန္ေကာင္းေသာ ေဒသ ျဖစ္သည္။ စပါးတတင္း မ်ိဳးခ်လွ်င္ တင္း ၁၀၀ ထြက္သည္ဟု အဆိုရွိပါသည္။ (ဦးတင္ေမာင္ ေရးသည့္ ေရွးေခတ္ေဟာင္း ကမၻာ့သမိုင္း ပထမတြဲ၊ စာ- ၈၇၊ စာေၾကာင္းေရ ၁၁)

ဤမွ် ေျမၾသဇာေကာင္းေသာ ေဒသကို မြန္ဂိုအႏြယ္၀င္ ကရင္မ်ားသည္ အဘယ္ေၾကာင့္ စြန္႔ပစ္၍ ေတာအထပ္ထပ္၊ ေတာင္အထပ္ထပ္၊ သဲစီးဆင္ေသာ အႏၱရာယ္ရွိသည့္ ျမစ္မ်ားကို ေက်ာ္ျဖတ္လွ်က္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ ေဒသသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕လာၾကရပါသနည္း။ စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာ အခ်က္တခုပင္ ျဖစ္သည္။

ျမစ္ႏွစ္မႊာ ျမစ္၀ွမ္းေဒသ (သို႔) မက္ဆိုပိုေတးမီးယား ေဒသ (သို႔) ရွိနလြင္ျပင္ ေဒသသည္ ေျမၾသဇာ အလြန္ေကာင္းေသာ ေဒသ ျဖစ္သည္ (Pertile cresent)။ ထိုသို႔ ေျမၾသဇာ ေကာင္းေသာ ေဒသကို လူမ်ိဳးမ်ား တမ်ိဳးၿပီး တမ်ိဳး၊ တသုတ္ၿပီး တသုတ္ ၀င္ေရာက္လာၾကၿပီး ရွိႏွင့္ေသာ လူမ်ိဳးမ်ားကို တိုက္ခိုက္ အႏိုင္ယူကာ အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ႐ံႈးနိမ့္ေသာ သူမ်ားအနက္ အခ်ိဳ႕မွာ ေရွာင္ခြာသြားၾကၿပီး အခ်ိဳ႕မွာ လက္ေအာက္ခံ ဘ၀ျဖင့္ ေရာေႏွာ ေနထိုင္သြားၾကသည္။

ဥပမာ ဘီစီ ၅၀၀၀ ခန္႔က မက္ဆိုပိုေတးမီးယား ေအာက္ပိုင္းတြင္ ဆူးမားရီးယန္း လူမ်ိဳးမ်ား အေျခခ် ေနထိုင္ၾကသည္။ အထက္ပိုင္း၌ အကားဒီးယန္းမ်ား ေနထိုင္ၾကသည္။ အတန္ၾကာေသာ္ အာေရးဘီးယား သဲကႏၱာရဘက္မွ ဆီးမိုက္မ်ား ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္ၿပီး အကာဒီးယန္းေဒသကို သိမ္းပိုက္လုိက္သည္။ ေနာက္တဖန္ ေအာက္ပိုင္းေဒသတြင္ရွိေသာ ဆူးမားရီးယန္းကိုလည္း တိုက္ခုိက္သိမ္းပိုက္ၿပီး ဆူးမားအကၠ ႏိုင္ငံ ႏွစ္ခုေပါင္း အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ ၎တို႔၏ ဘုရင္ ဆာဂြန္သည္ အလြန္တန္ခိုးႀကီးသည့္ အင္ပါယာႏိုင္ငံကို ထူေထာင္ခဲ့သည္။

တခါတရံ ဆီးမိုက္ဘုရင္ငယ္မ်ား အခ်င္းခ်င္းလည္း တိုက္ခိုက္ၾကသည္။ အာမို႐ိုက္ လူမ်ိဳး၊ ဟစ္တိုက္ဟူရယန္၊ ကဆိုကမ်ား၊ ပါရွန္းမ်ား၊ မိဒိမ်ား၊ အီလာမိုက္၊ ဟစ္ေဆာ့၊ အဆီးရီးယန္း၊ အာရိယန္ စသည့္ လူမ်ိဳးမ်ားသည္ တဦးႏွင့္တဦး တိုက္ခုိက္ၾကေသာေၾကာင့္ မက္ဆိုပိုေတးမီးယား ေဒသသည္ စစ္တလင္းျဖစ္လိုက္၊ ေအးေဆးေသာအခါ တိုးတက္လိုက္ႏွင့္ လူမ်ိဳးေပါင္းစံုတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားရာ ေဒသ ျဖစ္လာေတာ့သည္။ ထိုသို႔ မၾကာခဏ ဆိုသလို စစ္ပြဲ ျဖစ္ေန၍ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေနလိုေသာ ကရင္မ်ားသည္ ထိုေဒသမွ ထြက္ခြာၾကျခင္း ျဖစ္ဟန္တူေပသည္။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။

ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ က်င္းပေရး ဗဟိုေကာ္မတီ (မဟာရန္ကုန္) ၏ နံရံကပ္စာေစာင္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ သုေတသန စာတမ္းတခုကို ျပန္လည္ ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။


မူရင္း။ ။ ဇြဲကပင္(ေက်ာ္ခေရာ့)မွ ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။

Feb 14, 2010

ပဒုိမန္းရွာ အတၳဳပၸတၱိ



ဖဒိုမန္းရွာလဖန္းသည္ ဧရာ၀တီတိုင္း ပန္းတေနာ္ျမိဳ႕နယ္သားျဖစ္ျပီး ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္(၇) ရက္အေရးေတာ္ပံုေပၚေပါက္ခ်ိန္၌ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တြင္ ေက်ာင္းတက္ေနဆဲ ေက်ာင္းသားတစ္ ဦးျဖစ္သည္။ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွ ၀ိဇၨာဘြဲ႕ရရိွျပီး ၁၉၆၅ ခုႏွစ္တြင္ ကရင္ေတာ္ လွန္ေရးနယ္ပယ္သို႕ ေျခစံုပစ္၀င္ေရာက္ခဲ႕သည္။ ၁၉၆၆ ခုႏွစ္တြင္ ထိုစဥ္က KNU အေထြေထြ အတြင္းေရးမႈး ဖဒိုစေကာလယ္ ေထာႏွင့္အတူ တရုပ္ျပည္နယ္စပ္ႏွင့္ ရွမ္းျပည္ေဒသမ်ား သို႕ကြင္းဆင္း စည္းရံုးေရး၌ လိုက္ပါခဲ့သည္။ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္၌ KNUP ႏွင့္ KNU တို႕ေပါင္းစည္း ညီညြတ္ေရး လုပ္ျပီးခ်ိန္၌ ေညာင္ေလးပင္ခရိုင္၌ တာ၀န္က်ျပီး ခရိုင္တြဲဖက္ အတြင္းေရးမႈး တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။ (၁၉၇၆ - ၇၇ - ၇၈ )ခုႏွစ္မ်ားတြင္ KNLA တပ္မေတာ္ႏွင့္အတူ တသားထဲ ေနထိုင္ခဲ့သည္။ (၂၀၀၀) ခုႏွစ္ KNU ကြန္ဂရက္မွ စတင္ကာ အေထြေထြ အတြင္းေရးမႈးအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ျခင္းခံရကာ လုပ္ႀကံခံ ရခ်ိန္ (ယေန႕) အထိတာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။ ကြယ္လြန္ခ်ိန္၌ အေ၀းေရာက္ေနေသာ အဂၤလန္ႏိုင္ငံေန ဇိုရာဖန္းအပါအ၀င္ သားသမီးေလးဦးက်န္ရိွခဲ့ျပီး ဇနီးျဖစ္သူ နန္႕ေရႊက်င္မွာ လြန္ခဲ့ေသာ သံုးႏွစ္ေက်ာ္ကကြယ္လြန္ခဲ့ သည္။
ဖဒုိမန္းရွာသည္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ သုိ႔စတင္ပညာသင္ၾကားခဲ့ျပီး ၁၉၆၆ တြင္သမုိင္းဘာသာရပ္ျဖင့္ ဘြဲ ႔ရရွိကာ ကရင္ေတာ္လွန္ေရး တြင္ ပါ၀င္ခဲ့သူျဖစ္သည္။ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ရွိ ေက်ာင္းသားသမဂၢအေဆာက္အဦးၾကီးကုိ ျဖိဳဖ်က္ကာ ေက်ာင္းသားမ်ားကုိ ႏွိပ္ကြပ္သည့္ ၁၉၆၂ ဆဲဗင္းဇူလုိင္ႏွင္ၾကဳံခဲ့သည့္ ဖဒုိမန္းရွာသည္ေရဆန္ ဟူေသာ ကေလာင္အမည္ျဖင့္ စာမ်ား ကဗ်ာမ်ား ေရးသားခဲ့သည္။

+ Read more


ပဒိုမန္းရွာေရးသားသည့္ နာမည္ၾကီးကဗ်ာတပုဒ္

ခ်စ္သမီးသုိ႔

သမီးေရ…
ဂႏၳ၀င္ခရီးမွာ
ေန႕ခရီးေၾကာင္ေတာင္ ေနေရာင္ျခည္ေအာက္
ေတာင္ေျမာက္ဘယ္မွာ မသိပါ၍
ရပ္ေနသူလည္းရွိပါသည္။

ညဥ့္နက္သန္းေခါင္ လမ္းစေမွာင္လည္း
ေတာင္ေျမာက္ေသခ်ာ သိေနပါ၍
လုိရာသြားေနသူမ်ားလည္း ရွိပါသည္၊

ေလျပင္းအတုိက္ လွဳိင္းအရုိက္မွာ
ငုိရွိဳက္ေအာ္ျမည္ ေဆာက္တည္ရာမဲ့
လြင့္ပ်က္ေနသူမ်ားလည္း ရွိပါသည္၊

မုန္တုိင္းကထန္ လွိဳင္းကထန္လည္း
ေရဆန္ေလၾကမ္း ခရီးလမ္းကို
ျဖတ္သန္းေနသူေတြလည္း ရွိပါသည္၊

သမီးေရ--
ေစတနာႏွင့္ အသိ
သတိႏွင့္သီလ၊ ၀ီရိယႏွင့္ ပညာ
သစၥာႏွင့္ သမာဓိ၊ သတၱိႏွင့္ စြန္႔လြတ္မႈ
အရင္းျပဳ ခရီးႏွင္ ဂႏၳ၀င္ရက္ျမတ္
ရဲရဲျမတ္ေလာ့ သမီး-----။

ေရဆန္(ပဒုိမန္းရွာလာဖန္္း)

မူရင္း။ ။ အဲခါန္ၟသင့္မွျပန္လည္ေဖာ္ျပပါတယ္။

Feb 10, 2010

Poe Karen Dictionary မိတ္ဆက္

အရင္က အြန္လုိင္းေပၚမွာ စာအုပ္တင္ဖုိ႔ စဥ္းစားခဲ့တာ ၾကာပါျပီ။ စာအုပ္က လက္ထဲမွာ ရွိေပမယ့္ ဘယ္လုိလုပ္ရမွန္း မသိေတာ့ မတင္ျဖစ္ခဲ့ပါဘူး၊ဒါေၾကာင့္ တစ္ခ်ိဳ႕က လုိအပ္ေပမယ့္ ရွာလုိ႔မရဘူးေလ၊
ဒီတစ္ခါေတာ့ အြန္လုိင္းေပၚမွာ မေတြ႕ရွိေသးတဲ့ Poe Karen Burmese English Dictionary ကို လာလည္သူ ကရင္ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမအားလံုးအတြက္ မိတ္ဆက္ေပးခ်င္ပါတယ္။

Karen Dictionary

+ Read more



အဘိဓာန္ဆုိတာ လူတုိင္းအတြက္ ေဆာင္ထားသင့္တဲ့ ဘာသာျပန္လမ္းညြန္လုိ႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ ဒီလုိ တုိးတက္ေနတဲ့ ေခတ္ၾကီးထဲမွာ ဘာသာျပန္က႑မွာ အရမ္းလုိအပ္တယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။
ဒီ Poe Karen Dictionary ကေတာ့ တစ္အုပ္လံုး မတင္ႏုိင္ေသးပါဘူး၊ အခက္အခဲအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ေနာက္မွ တစ္အုပ္လံုး တင္ႏုိင္ဖုိ႔ ၾကိဳးစားပါမယ္။ ခုေတာ့ မိတ္ဆက္အေနနဲ႔ စာမ်က္ႏွာ ၁၀၀ အထိ တင္ေပးလုိက္ပါတယ္။ စာမ်က္ႏွာမ်ားေတာ့ ဒီ Scribd နဲ့ ဖြင့္တာ နည္းနည္းၾကာပါတယ္။ အဆင္ေျပ ေနာက္မွ တစ္အုပ္လံုး ေဒါင္းလုတ္ႏုိင္ေအာင္ စီစဥ္ပါ့မယ္။
ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမအားလံုး အဆင္ေျပပါေစၟၟၟ။

ကရင္သီခ်င္းစုစည္းတင္ဆက္မွဳ karensongs.net

အားလံုးမဂၤလာပါၟၟၟ လာလည္သူ ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမမ်ားကို ကရင္သီခ်င္းဆုိက္အသစ္တစ္ခုနဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးခ်င္ပါတယ္။ ဒါကေတာ့
အဲလာက အေကာင္အထည္ေဖာ္ျပီး စုစည္းတင္ဆက္မယ့္ karensongs.net ပဲျဖစ္ပါတယ္။ကရင္သီခ်င္းမ်ား အလြယ္တကူ ရယူႏုိင္ရန္၊ မွ်ေ၀ခံစားႏုိင္ရန္ ရည္ရြယ္ျပီး တင္ဆက္မယ္လို႔ေျပာပါတယ္။ တကယ္ဆုိရင္ တုိ႔ကရင္ေတြလည္း ဒီလုိ သီခ်င္းဆုိက္ေတြ အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာမွာ ရွိသင့္ပါတယ္။ တကယ္၀မ္းသာစရာပါ။ youtube ေပၚမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တစ္ျခားဆုိက္မွာေတြလည္းျဖစ္ျဖစ္ ကရင္သီခ်င္းေတြ အမ်ားၾကီး ရွိေပမယ့္ မိမိတို႔ ဆိုက္သီးသန္႔နဲ႔ စုစုစည္စည္း မရွိခဲ့ပါဘူး။ တင္ထားၾကတာေတာ့အမ်ားၾကီးပါ။ ဒါေၾကာင့္ တုိ႔ကရင္လူမ်ိဳးမွာလည္း အႏုပညာက႑မွာ ရုပ္ရွင္ေတြ သီခ်င္းေတြ အမ်ားၾကီးရွိေပမယ့္လည္း ဆုိက္သီးသန္႔ စုစုစည္းစည္းရွိခဲ့တာ ေတာ္ေတာ္နည္းလိမ့္မယ္ထင္ပါတယ္။ ရွိခ်င္လည္း ရွိမွာေပါ့ေနာ့္။ဒါေပမယ့္ သီးသန္႔အေနနဲ႔ မေတြ႕ဖူးေသးပါ။ ဒါေၾကာင့္ ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမတုိ႔ဆီမွာ သီခ်င္းအသစ္ေတြပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အေဟာင္းေတြပဲျဖစ္ျဖစ္ ပို႔ေပးကူညီေပးပို႔ႏုိ္င္ပါတယ္။



Karensongs.net



ဒီkarensongs.net ကေတာ့ ခုမွ စျပီးလုပ္တာပါ။ ေျခလွမ္းသစ္လုိ႔ ဆုိရမွာေပါ့။ ေနာက္ေနာင္လည္း ဒီထက္ေကာင္းေအာင္
ဆက္ျပီး စုစည္းတက္ဆက္ဖုိ႔ ရည္ရြယ္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။ဒါေၾကာင့္ သီခ်င္းမ်ားပို႔ေပးလုိလွ်င္ ehlar@karensongs.net သို႔ ဆက္သြယ္ပို႔ေပးႏုိင္ပါေနာ့္။ အွ္ဆံင္လာဆာ္ၟၟကို၀္ဟွာေဍၟၟၟ။

Feb 3, 2010

ပညာ့ဟွာင္ၟ႓်ာ

ယခင္ပို႔စ္ အဆက္

ေ႓့သို၀္သိင့္ပင္(science) တႜာပညာ့ဆာၟ အာင္းစု္တာင္း(Einstein)၊ အယ္ဒီေဆန္(Edison) လု္ဖးဏွ္ အု္သီးေ၀့ ဏင့္ဆာၟသီ့လာဏင့္သီး ပညာ့ေဍ ထု္ယ၀္အု္မိင္အု္သး လု္ဖးဏွ္ လင္မာေ၀့ ဏင္႓ႜင္ေအးေဆ၀္ၟလွ္။ အွ္ထ၀္ၟထါင္ေ၀့ လု္လိက္ေမင္ၟစိင္ဖုိင္ ထံင္အု္ခါ့ယို၀္လု္ဆင့္ ဟု္ဍး႓း၊ ပ၀္႓း ကို၀္ဟွာေဍေဆ၀္ၟလွ္။တႜာပညာ့ဆာၟသယ္ ဆု္ခုင္ၟဆု္တာ လ္ုဖးဏွ္ ထံင္အု္ခါ့ယို၀္သီး ဏု္ဏု္ယု္ယု္ အင္း႓းထာင္ အု္ဖ၀့္အု္သး ကို၀္ဟွာေဍေဆ၀္ၟလွ္။
ပု္ဖႜံဳေဖါဟ္ယွင္ေဖါဟ္သယ္သီး ေ႓့တႜာပညာ့ဆာၟသို၀္ လု္ကဲထင္း႓း ဟု္လ၀္ေသွ္ေအးေဆ၀္ၟ။မႝီၟမ၀့္မွ္လ၀့္အု္ေခါဟ္စံင္ ဟု္ေအေကႜစိုဒ္ဏွ္ ဖႜံင့္ဟွးေသွ္ေ၀့ ကို၀္ဟွာေဍေဆ၀္ၟလွ္။ ေအဟွံင္ဍ၀္ ဟု္ေအေယာ၀္ထါင္ လု္က်ာ္အု္လံင္သီး လု္ဖးဏွ္ဍ၀္ လု္ကဲထင္း က်ာ္ကု္ဆာၟခါ့အုိ၀္ မြာဲေ၀့ဍး ဟု္မႝီၟလု္ဟွာေဆ၀္ၟလွ္။ ပၱံင္ပါရမီ့( ဆု္႓ံုးခႜီ႔) ယွာၟမ ကဲထင္းထာင္ေ၀့ က်ာ္ကု္ဆာၟကႜံင္ဏွ္ လု္က်ာ္ကု္ဆာၟကႜံင္ ေမင္ၟစိင္လိက္႓ိင္းဖုိင္ ဟု္ဍး႓းေဆ၀္ၟလွ္။
စင္႓ို၀္ ဟု္မႝီၟကို၀္ဟွာေဍ မု္ကဲထင္း႓းသာ ဆု္အု္ေခါဟ္၊ အု္ေဍာဟ္ယွာၟ၊ မု္ဖႜံင့္ဟွး႓းသာ ပညာ့ဆာၟသီးမြာဲအု္ေဟွ၀္၊ ဟု္မႝီၟကို၀္ဟွာေဍ အု္ခိင့္အခါ့(အခ်ိန္အခါ)၊ ဆု္ေဏ၀္ၟသာ(အခြင့္အေရး) အွ္ေ၀့ကို၀္ဟွာေဍလွ္။ဆု္တ၀္ဆု္လံင္ လု္မိင္မိင္ မု္ေဏ၀္ၟ႓းသာ၊ မု္ဖႜံင့္ဟွး႓းသာစာ္႓ို၀္ မု္႓းအွ္ေကွ္လင္သာ ေ႓့ေသွ္လယ့္စာ္႓ို၀္ၟၟၟၟ
-မု္႓းအွ္ေဍ ဆု္ေကႜစိုဒ္၊
-မု္႓းအွ္ေဍ ဆု္ကုင္းဆု္မံင္း၊
-မု္႓းအွ္ေဍ ထီသို၀္ေဟွ၀္၊
မု္႓းအွ္ေဍ ပညာ့ဆု္ထံင္ဏါင္း၊
မု္႓းဍံင္ထုိ၀္သာ ေဍ တႜာပညာ့ဆာၟ၊
ဏင့္ဆာၟ ႓းဏယ္အးသာ၊
မု္႓းအွ္ေဍ ဆု္ပု္ေယာတ္ၟၟၟၟ
ဟု္စာ္ ပႝံင့္လု္ဖးဏွ္သီး မု္႓းဍဳဂ္ပါေ၀့ ေဆ၀္ၟလွ္။ ေ႓့အု္က်း မု္ထင္းထ၀့္သို၀္ ပု္ေအ ေထာဟ္လင္သာ အင္းေကွ္လင္သာ ေဍ ပႝံင့္ခုိင့္ခုိင့္ဏံင္ဏံင္စာ္႓ို၀္ မု္ဖႜံင့္ဟွးကဲေ၀့ ကို၀္ဟွာေဍေဆ၀္ၟလွ္။ ပု္ေ၀့သီးလု္ဖး ႓းဏွ္လယ့္ လု္ကဲထင္း မိင္ထု္ယ၀္ၟ တႜာပညာ့ဆာၟ႓းဏွ္စာ္႓ို၀္ ေ႓့လ၀္ထ လု္အု္ဖင့္ေခါဟ္ ေဍပႝံင့္သယ္လု္ဖး လု္ဍဳဂ္ပါင္႓း အု္ေခါဟ္စံင္လွ္။ ေအဟွံင္ဍ၀္ လု္ဟွာေဍလု္ဟွာ ထင္းထ၀့္ဖႜံင့္ဟွး လု္စယ္လု္ခႜဲစာ္႓ို၀္ သာကဲုေလာဟ္သာေအး၊ ေ႓့မု္လင္ဖုိဒ္သုိ၀္ ဆင္းလင္ထါင္ေ၀့ လု္႓ႜင္ဍ၀္ေဆ၀္ၟလွ္။

+ Read more



စင္႓ို၀္ ေအအွ္ေကွ္လင္သာ ေ႓့ဏွ္သို၀္စာ္႓ို၀္ ထံင္ခ၀့္လယ့္ မု္ဍးဆု္ဖႜံင့္ဟွး၊ မု္ေဏ၀္ၟဆု္ေဟွ၀္၊ ထင္းထ၀့္ေ၀့ ယ၀့္ေအးတယ္လွ္။ေ႓့မု္ထင္းထ၀့္ ဖႜံင့္ဟွးအု္ဟွင္ၟ ေ႓့မု္ေဏ၀္ၟပညာ့ဟွာင္ၟ႓်ာသို၀္ဏွ္ ဆု္လု္ေဟွ၀္႓း၊ ေဍာဟ္ယွာၟထင္းထ၀့္အု္ဟွင္ လု္မြာဲ႓း ဆု္ဖၚဆု္မာဏွ္ မု္႓းေ၀င္ၟပြယ္ခိြက္ ကို၀္ဟွာေဍေဆ၀္ၟလွ္။ခီၟအု္ခါ့ယို၀္ လိက္ပညာ့ဏွ္ ေ႓့မု္ခႜဳဂ္ခီၟသို၀္ မု္႓းေကႜစိုဒ္ ကို၀္ဟွာေဍလွ္။ ပညာ့လု္မိင္မိင္ ဟု္ေအပိုင္႓း လု္ဟွာဟွာစာ္႓ို၀္ ထင္းထ၀့္ေ၀့ကဲ ထံင္အု္က်းထုက္ေဆ၀္ၟလွ္။ ဟု္အင္းသီး လုက္ေ၀့ ဏင္႓ႜင္ေအးလွ္။ ဆု္အင္းဆု္အ၀္သီး မြဲာအု္ေဟွ၀္၊ ဖၚ႓ိင္းကံင္သို၀္သီး မြဲာအု္ေဟွ၀္၊ မႝီၟအု္က်းအု္ဟွင္ ဟွဳင္ၟခုိင့္ေသွ္ေ၀့ အွ္ဏင္မိင္ေအးလွ္။ ဆု္အင္းဟွဴး မာဟွာဟွံင္ကဲေ၀့ ကို၀္မိင္ေဆ၀္ၟလွ္။ လု္ပညာ့ဏွ္ ေ႓့ဏွ္သို၀္ ဆု္အင္းဟွဴး မာဟွာဟွံင္ေ၀့ ယ၀့္ေအးေဆ၀္ၟလွ္။
လု္အု္၀ီၟ တႜာပညာ့ဆာၟသီးလု္ဖး ဏင့္ဆာၟသီ့လာဏင့္သီး အု္မိင္ထု္ယ၀္ ေဍ အု္သီးပညာ့လု္ဖးဏွ္ အွ္ထ၀္ၟထါင္ေ၀့ ထံင္အု္ခါ့ယို၀္ ေဆ၀္ၟလွ္။ လု္အု္၀ီၟ တႜာပညာ့ဆာၟ ပၱံင္ထး၀ယ္ ပညာ့အု္ခႜီ႕အု္ဖ၀့္သယ္ဏွ္ ေယာ၀္ဍံင္ေဏ၀္ၟေ၀့ဟွံင္ ဟွယ့္ထါင္လု္ခါင့္ ပညာ့ဆာၟလု္ဖး ေ႓့မု္ထင္းထ၀့္ အးထင္းသို၀္ ပၱံင္ထာင္ေ၀့ လု္အု္သင့္လု္႓ႜင္ဍ၀္ေဆ၀္ၟလွ္။
အု္ခါ့ယို၀္ ဟု္ဍးေဍဟု္ေမံထာ္ ႓းဆါင့္လု္ ေအန္တာနယ့္(Internet) ဖုိင္ လု္ဟွာေဍ လု္ဟွာ အွ္လာဏင့္ ထံင္အု္ယါင္သီး ဍးထါင္ေလာဟ္သာ ေ႓့သို၀္ အွ္ခင္းထာ္သို၀္ ေဆ၀္ၟလွ္။ဆု္ျပိဳင့္သယ္ ဆာဃွာသာ(communication) ထုိင္ေကာ၀္ၾကင္သာ့ အု္ေခါဟ္စံင္ လု္မိင္မိင္ ဟွယ့္ကဲထင္း အု္ခါ့ယို၀္စာ္႓ို၀္ ဟု္ဍး႓း၊ ေသွ္ယာ့႓း အု္ခါ့ယို၀္ေဆ၀္ၟလွ္။ ဆု္တာင္ေဍာဟ္ထီ့ခါန္ၟဏွ္သီး မြဲာေ၀့ဍး ပညာ့ဟွာင္ၟ႓်ာလုက္ဆိင့္လွ္။
လု္ထီ့ခါန္ၟထင္းထ၀့္ ေ႓့သို၀္ (American)သယ္၊ ဥေရာပ(Europium) သယ္ဏွ္ ေသွ္ခီၟပညာ့ဆာၟ အးအးေလံ အွ္ေ၀့အု္ေခါဟ္စံင္ ထင္းထ၀့္ေ၀့ ဟု္ဍး႓းေဆ၀္ၟလွ္။
ဆု္လု္ဖးဏွ္ မြာဲေ၀့ဍး ခီၟပညာ့ ေမွ္ထာ္ခါ့ ပညာ့ဟွာင္ၟ႓်ာထၞာၟလွ္။ စင္႓ို၀္ ပု္ဖႜံဳေဖါဟ္ ယွင္ေဖါဟ္သီး ကို၀္ဟွာေဍ ေ႓့ပညာ့မု္ေသွ္၊ ေ႓့ပု္ထီ့ခါန္ၟမု္ထင္းထ၀့္သို၀္ မု္႓းေကႜစိုဒ္ကို၀္ဟွာ အု္တာအွ္ေ၀့လွ္။လု္ေမင္ၟစိင္လိက္႓ိင္းဖုိင္
ေ႓့တႜာပညာ့ဆာၟသယ္ အု္မိ္င္ထု္ယ၀္ အွ္ထ၀္ၟသို၀္ ပု္ေ၀့သီးလု္ဖး မိင္ဖႜဟ္ထု္ယ၀္ၟ မု္အွ္ထ၀္ၟအု္ဟွင္ၟ မု္႓းအင္းဃွဴ႕ေ၀့ပညာ့ဏွ္ေဆ၀္ၟလွ္။ေအေသွ္ပညာ့သယ္ဟွံင္ ေဍပညာ့ဟွာင္ၟ႓်ာဏွ္ ဏု္ဏု္ယု္ယု္ တာင္ေဍာဟ္ကဲ႓းလာ ပု္ဆုိဒ္ေဖါဟ္ဆု္ဃွီ႕လာကို၀္ဟွာေဍဆာ္ၟၟၟ။

ေစာကရင္

ပဒုိမန္းရွာ လူငယ္ေခါင္းေဆာင္ဆု ေစာညြန္႔၀င္းရရွိ

နယူးေဒလီ (မဇၥ်ိမ)။ ။ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္အတြက္ ပဒိုမန္းရွာ လူငယ္ေခါင္းေဆာင္ဆုကို ကရင္ျပည္နယ္ ဖာပြန္ခ႐ိုင္တြင္ ေဒသခံမ်ား၏ က်န္းမာေရးကို ကူညီေစာင့္ေရွာက္ေနသည့္ က်န္းမာေရး လုပ္သား ေစာညြန္႔ဝင္းကို ဖန္းေဖာင္ေဒးရွင္းက ခ်ီးျမႇင့္လိုက္သည္။

ကရင္ အမ်ဳိးသား အစည္းအ႐ံုး KNU ၏ အေထြေထြ အတြင္းေရးမႉးျဖစ္ခဲ့သူ ပဒိုမန္းရွာလားဖန္း (ကြယ္လြန္) ကို ဂုဏ္ျပဳသည့္အေနျဖင့္ ကရင္လူထုအေရး စြမ္းစြမ္းတမံ ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ လူငယ္မ်ားကို ဒုတိယေျမာက္ ခ်ီးျမႇင့္ေသာ ထိုဆုကို ၃၂ ႏွစ္အရြယ္ ေစာညြန္႔ဝင္း ရရွိျခင္း ျဖစ္သည္။

“ဆုေပးဖို႔ေရြးတဲ့အခါ အဆိုတင္သြင္းထားတဲ့လူ ၇ ေယာက္လံုးက သူ႔နယ္ပယ္ေတြမွာ ေတာ္ေနၾကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး ခက္ခက္ခဲခဲ ေရြးခဲ့ရတယ္။ ကိုေစာညြန္႔ဝင္းက တကယ္ႀကိဳးစားတယ္၊ လူထုအက်ဳိးအတြက္ လုပ္တယ္။ လူငယ္ေတြရဲ႕ စံျပျဖစ္တယ္။ လူငယ္ေတြ အတုသူသင့္တဲ့သူျဖစ္လို႔ ေရြးခ်ယ္ေရး အဖြဲ႔ဝင္ေတြက ေရြးလုိက္ၾကတာ” ဟု ဖန္းေဖာင္ေဒးရွင္း ဒါ႐ိုက္တာျဖစ္ေသာ ပဒိုမန္းရွာ၏ သမီးျဖစ္သူ ဇိုယာဖန္းက မဇၥ်ိမကို ေျပာသည္။

ယခုဆုကို ေစာညြန္႔ဝင္းကို ခ်ီးျမႇင့္ေၾကာင္း KNU က်င္းပသည့္ ၆၁ ႏွစ္ေျမာက္ ကရင့္အမ်ဳိးသား ေတာ္လွန္ေရးေန႔ အခမ္းအနားတြင္ ထုတ္ေဖာ္ ေၾကညာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ပဒိုမန္းရွာသည္ လူငယ္မ်ားကို အားေပးကူညီေလ့ရွိၿပီး အမ်ဳိးသားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေစခ်င္သူ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဖခင္၏ ဆႏၵမ်ား ဆက္လက္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္လိုသျဖင့္ ယခုကဲ့သို႔ ေဖာင္ေဒးရွင္း တည္ေထာင္၍ အမ်ဳိးသားေရးအလုပ္ လုပ္ကိုင္သည့္ ကရင္လူငယ္မ်ားကို ယခုဆုႏွင့္အတူ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၂၀၀၀ ခ်ီးျမႇင့္ေၾကာင္း သမီးျဖစ္သူ ဇိုယာဖန္းက ေျပာသည္။

ေစာညြန္႔ဝင္းအတြက္ ဖန္းေဖာင္ေဒးရွင္းသို႔ ကရင္သတင္းစဥ္မွ အယ္ဒီတာ မနန္းေဖာေဂးက အဆိုျပဳလႊာ တင္သြင္းေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

နန္းေဖာေဂးက “ေစာညြန္႔ဝင္းက အသက္ ၁၂ ႏွစ္အရြယ္ေလာက္ကတည္းက လူမႈေရး လုပ္ငန္းေတြမွာ လုပ္ကိုင္လာတာ။ ဖာပြန္နဲ႔ အရမ္းေဝးတဲ့ ေနရာမွာ ေဆးခန္းေလးေဆာက္ၿပီး ေဒသခံေတြကို ေစတနာ့ ဝန္ထမ္းအျဖစ္ ကူညီေပးေနတာ။ ပညာေရး နယ္ပယ္ေတြမွာ လစာနည္းနည္း ဒါမွမဟုတ္ မရဘဲနဲ႔ လုပ္ေနတဲ့ လူငယ္ေတြလည္း ရွိပါတယ္။ သူက ေဝးလံေခါင္သီတဲ့ ေနရာေတြမွာ လူထုအက်ဳိးကို တကယ္ လုပ္ေနတာေၾကာင့္ အဆိုတင္သြင္းေပးျဖစ္သြားတာ” ဟု ေျပာသည္။

+ Read more



ေစာညြန္႔ဝင္းသည္ KNU ထိန္းခ်ဳပ္နယ္ေျမတခုျဖစ္သည့္ ကရင္ျပည္နယ္ ဖာပြန္ခ႐ိုင္တြင္ KNU ၏ က်န္းမာေရး လုပ္သားအျဖစ္ လြန္ခဲ့သည့္ ၉ ႏွစ္ခန္႔ကတည္းက လုပ္ကိုင္လာခဲ့သူျဖစ္ေၾကာင္း ဖာပြန္ခ႐ိုင္မွ နယ္လွည့္ေက်ာပိုးအိတ္ က်န္းမာေရး လုပ္သားအဖြဲ႔မွ ေဒသတာဝန္ခံ ေစာေက်ာ္ဝင္းက ေျပာဆိုသည္။

“ေစာညြန္႔ဝင္းရဲ႕ ေဆးခန္း (တာအိုဒဲ့) က ေဒသခံ ၂၀၀၀ ကို အေျခခံ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ ေပးေနတယ္။ သူက လူနာေတြအပၚမွာ တကယ္ ေစတနာထားၿပီး လုပ္ေပးတယ္။ သူက ေျပာတယ္၊ အိမ္ေထာင္ေရး၊ အခ်စ္ေရးေတြထက္ လူထုေတြအတြက္ လုပ္စရာ အမ်ားႀကီးရွိေသးတယ္တဲ့” ဟု သူက ဆိုသည္။

တာအိုဒဲ့ ေဆးခန္းသည္ ဖာပြန္ၿမိဳ႕မွ ကုန္းေၾကာင္း ေရေၾကာင္းခရီးျဖင့္ သြားေရာက္လွ်င္ ၂ ရက္ခရီး ၾကာျမင့္ၿပီး လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ခက္ခဲေသာ ေနရာျဖစ္သည္္။

ထိုေနရာေဒသတြင္ ေနထုိင္သူမ်ားသည္ ေတာင္ယာ လုပ္ငန္းျဖင့္ အသက္ ေမြးဝမ္းေၾကာင္း ျပဳၾကၿပီး ၎တို႔၏ ဝင္ေငြမွာ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ ခံယူရန္ မျပည့္္စံုေၾကာင္း သိရသည္။

“ဒီေဒသမွာ က်န္းမာေရးမေကာင္းဘူးဆိုရင္ ဖာပြန္ၿမိဳ႕ေပၚကိုပဲ သြားျပရတယ္။ သြားျပရင္လည္း ၿမိဳ႕ေပၚမွာ ေနစရိတ္၊ စားစရိတ္ေတြ၊ ေဆး႐ံုစရိတ္ေတြကို မတတ္ႏိုင္ၾကဘူး။ ေနမေကာင္းလို႔ သြားျပရင္ တေန႔ကို အနည္းဆံုး ၆၀၀၀ ေလာက္ ကုန္တယ္လို႔ ေျပာတယ္။ ဒီေတာ့ ေဒသခံေတြက က်ေနာ္တို႔လို ေဒသခံ က်န္းမာေရး လုပ္သားေတြကိုပဲ အားကိုးရတယ္” ဟု ေစာေက်ာ္ဝင္းက ေျပာသည္။

သူက ဆက္ၿပီး ''တရြာနဲ႔တရြာ သြားမယ္ဆိုရင္ တေတာင္တက္၊ တေတာင္ဆင္း သြားရတာ ရွိသလို၊ ဗမာစစ္တပ္ေတြနားကလည္း သြားရတာမ်ဳိး ရွိတယ္။ အဲဒီအခါ အႏၲရာယ္ အရမ္းမ်ားတဲ့အတြက္ မလိုအပ္ဘဲ အခ်ိန္ေတြ ကုန္သြားတယ္။ က်ေနာ္တို႔က အေျခခံ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈပဲ ေပးႏိုင္တယ္။ အဆင့္မီတဲ့ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ လုပ္မေပးႏိုင္ဘူးေလ။ ကေလးမေမြးႏိုင္တဲ့ မိခင္ေတြဆိုရင္ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ မရလို႔ ေသသြားတာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိတယ္” ေျပာသည္။

၂၀၀၈ ခုႏွစ္အတြက္ ပဒိုမန္းရွာ လူငယ္ေခါင္းေဆာင္ဆုကို ၂၀၀၉ ခုႏွစ္တြင္ ပထမဆံုးအႀကိမ္အျဖစ္ ကရင္ျပည္နယ္ ေညာင္ေလးပင္ခ႐ိုင္မွ လူမႈေရးလုပ္ငန္းမ်ား ကူညီေဆာင္ရြက္သူ ေနာ္ေဖာကဘလာထူးကို ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့သည္။

လြန္ခဲ့သည့္ ၃ ႏွစ္ခန္႔က ထိုင္းနုိင္ငံ မဲေဆာက္ၿမိဳ႕ ေနအိမ္တြင္ လုပ္ႀကံ သတ္ျဖတ္ခံရသည့္ ပဒိုမန္းရွာလားဖန္းကို ဂုဏ္ျပဳေသာအားျဖင့္ က်န္ရစ္သူ သားသမီး ၄ ဦးက ဖန္းေဖာင္းေဒးရွင္းကို တည္ေထာင္၍ ထူးခြ်န္ထက္ျမက္ၿပီး အမ်ဳိးသားေရးအတြက္ အစဥ္တစိုက္ လုပ္ကိုင္ေသာ ကရင္ လူငယ္မ်ားကို ဆုအျဖစ္ ေပးအပ္ခ်ီးျမႇင့္လာျခင္း ျဖစ္သည္။

“အေဖက သေဘာေကာင္းတယ္။ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္တဲ့အတြက္လည္း အလုပ္လုပ္တဲ့ေနရာမွာ ျပတ္သားတယ္။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္လည္း ခိုင္မာတယ္။ လူငယ္ေတြကို အားေပးတယ္။ မိသားစုအေပၚမွာလည္း ေကာင္းတယ္။ တိုင္းျပည္နဲ႔ လူမ်ဳိးကိုလည္း အရမ္းခ်စ္တဲ့သူ ျဖစ္တယ္။ အေဖေျပာတဲ့အထဲမွာ က်မ မေမ့ႏိုင္တာက လြတ္လပ္ေရးကို ကိုယ္ကိုယ္တုိင္ ၾကိဳးစားတိုက္ယူမွ ရမွာ၊ ထိုင္ေနလို႔ လြတ္လပ္ေရးက ေရွ႕ကို ေရာက္လာမွာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ လံုးဝ အမွတ္ရေနတယ္” ဟု နမ့္ဇိုယာဖန္းက ေျပာသည္။

မဇၥ်ိမ သတင္း၀က္ဆုိက္မွ ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါတယ္။

Feb 1, 2010

ပညာ့ဟွာင္ၟ႓်ာ


႓းဆာင့္ေဍပညာ့ဟွာင္ၟ႓်ာ လိက္သာထိင္ ယို၀္ လု္ဏးေသွ္႓း၊ ပ၀္႓း၊ ထံင္ဏါင္း႓းလု္ဆင့္ဏွ္ မု္ေက၀္ေသွ္ယာ့႓း သာေဆ၀္ၟလွ္။ ေက၀္လိက္ဆာၟ၊ ေဍပ၀္လိက္ဆာၟ အင္းဏင္ ဆု္ေသွ္ယာ့၊ ဆု္ထံင္ဏါင္း လု္စယ္လု္ခႜဲသီး ဟု္လ၀္ေသွ္ေဆ၀္ၟ။ လု္မြဲာတႜာပညာ့ေက၀္လိက္ဆာၟ (စာေရးဆရာ) ႓းအု္ေခါဟ္စံင္ ပႜယ္တ၀္ဏးေသွ္ေဖွ္လာဆာ္။
ဆု္ေသွ္ယာ့ဏာၟဟွိဳင့္(အၾကားအျမင္ ဗဟုသုတ) သီးယို၀္ လု္ဟွာေဍလု္ဟွာ ႓းဍံင္ေလာဟ္သာယ၀့္ေအးလွ္။ ေ႓့ပ၀္လိက္ဆာၟ ေသွ္ယာ့ထသို၀္ ေက၀္လိက္ဆာၟ လု္ေသွ္ယာ့႓းသီး မု္အွ္ေဆ၀္ၟ။ ေ႓့ေက၀္လိက္ဆာၟေသွ္ယာ့သို၀္ ပ၀္လိက္ဆာၟ လု္ေသွ္ယာ့႓းသီး မု္အွ္ကႜင္ေဆ၀္ၟလွ္။ စင္႓ိုိ၀္ ဆု္ဍးစို၀္၊ ဆု္ထံင္ဏါင္း ေအလု္႓းဍံင္ေလာဟ္သာ႓း ေအအွ္ေဆ၀္ၟစာ္႓ို၀္ ပႜယ္တ၀္ကဲလာဆာ္။
လုိဒ္ၟကာေခါဟ္ဍာယို၀္ ႓းဆာင့္ေဍ ဆု္ဖါန္ၟလုက္ဆိင့္ဏွ္ ပညာ့ေမွ္ယို၀္ မြဲာေ၀့ဍး အု္ဖါန္ၟထုက္လွ္။ ဆု္ဖါန္ၟဏါင္း ပညာ့ေမွ္ယို၀္ ဟု္အင္းဃွဴ႕ေ၀့ ႓းလုိင္ေအးလွ္။စင္႓ုိ၀္ ပညာ့ယို၀္ အု္ဟွာင္ၟအု္႓်ာ ဆံင္းဖု္႓ုက္လယ့္ဏွ္ အၥာတႜာပညာ့ဆာၟသယ္ လု္အု္၀ီၟအုိ၀္ ခႜိဳ၀္ထ၀္ၟထ၀ယ္ေ၀့ ေဍအု္ဍီးအု္ဍံင္၊ ေဍလု္၀ၚ၊ လကၤာသယ္ အု္ဆင့္ဆင့္ေဆ၀္ၟလွ္။ မု္႓းမာေလာဟ္အု္ဟွင္ၟဏွ္ မြာဲေ၀့ဍး ဏု္သယ္ပု္သယ္ ေဖါဟ္ဍီပႜီးသယ္ကို၀္ဟွာ အု္တာေဆ၀္ၟလွ္။

+ Read more



လု္ပု္႒ာ္(ပါ႒ိ)လိက္ဖုိင္ဏွ္သီး ႓းဆာင့္ေဍပညာ့အု္ဟွာင္ၟအု္စံင္းဏွ္ အင္းသံင္းထ၀ယ္ အးအးဏွ္ ဟု္ဍး႓းထီ့ဆာလွ္။ႃပညာ သဘာ အာဘာ နတၳိ႗ ႃပညာ့ေမွ္ဖါန္ၟယို၀္ လုိဒ္ၟကာေခါဟ္ဍာ မု္တုဂ္ဍံင္ ေဍဆု္ဖါန္ၟ အွ္ဏင္မိင္ေအး႗ အင္းသံင္းလ၀္ထေ၀့ ေ႓့ဏွ္သုိ၀္ေဆ၀္ၟလွ္။ ဟု္ေယာ၀္ထါင္ လု္ေမံထာ္ခါ့ ပု္ဖႜံဳေဖါဟ္၊ယွင္ေဖါဟ္ ေဖါဟ္ဍီပႜီးသယ္လု္ဖး ေ႓့ပညာ့မု္အွ္သို၀္ လိက္ပညာ့ဏွ္ မာေလာဟ္႓းလာၟ၊ က်ဳင္းလာၟလု္ေဃွ၀္၊ ေအလု္ေသွ္လိက္႓းဏွ္ ပု္ေမံမု္႓ႜဟ္၊ ဆု္မု္အင္းကွ္ဟု္၊ လု္ဂမႜိဳင္ၟေမွ္ယာ့ မု္႓းကးသာ၊ ေအလု္ေသွ္လိက္စာ္႓ို၀္ ေလ၀္ဖႜံင့္ဟွးဆု္ အွ္ဏင္မိင္ေအးဏွ္ ဖႜံဳအၥာတႜာပညာ့ဆာၟသယ္ ဍးစို၀္ေ၀့ အု္ေခါဟ္စံင္ ခႜိဳ၀္ထ၀္ၟထ၀ယ္ ေဍ လု္၀ၚလကၤာသယ္ဏွ္ေဆ၀္ၟလွ္။

(၁) ေဟွးဖႜံဳေဖါဟ္ၟၟၟေဟွးဖႜံဳေဖါဟ္ ႓းလယ့္လိက္ဏွ္ လု္မာေလာဟ္၊ ဟွင္ေပ၀့္ခါ့ၟၟၟဟွင္ေပ၀့္ခါ့ ကို၀္ဟွာေဍ မာေလာဟ္ပညာ့။
(၂)ေဟွး စ၀္ပၚၟၟၟ ေဟွးစ၀္ပၚ၊ ႓းလယ့္ လု္မာေလာဟ္ လိက္ဍာ္၊ ေအေသွ္လိက္ၟၟေအေသွ္လိက္၊ ေဍာဟ္ယွာၟထင္းထ၀့္ မိိင္ဖႜဟ္ယိက္။
(၃)ေဟွးဖႜံဳသီးၟၟၟေဟွးဖႜံဳသီး၊ မာေလာဟ္ေဏ၀္ၟလာၟ လိက္ဏင္ထီး၊ စွ္ဏ္ုသာၟၟ စွ္ဏု္သာ၊ လု္ေသွ္လက္ ေမံ႓ႜဟ္လုက္ခႜါ။
(၄) ေဟွးၟၟဍး႓ိုဒ္ၟၟၟေဟွးၟၟဍး႓ိုဒ္၊ မာေလာဟ္ေဏ၀္ၟလိက္ အဲဏု္ဆုိဒ္၊ လိက္ေအေသွ္ လိက္ေအေသွ္၊ လု္ခါင့္လု္ယာ့ ဖါန္ၟေ႓့ေမွ္။
ေ႓ဏွ္သို၀္ လု္၀ၚဆု္ထံင္ဏါင္း အွ္ေ၀့ေဆ၀္ၟလွ္။
လု္၀ၚလကၤာလု္ဖးသယ္ဏွ္ ဟု္ေအအင္းဃွဴ႕ထါင္ အု္၀ီၟခႝာ အု္ခ၀့္ပု္ယ၀့္ လု္အု္အိ္င္းခ၀့္စာ္႓ို၀္ ဆု္လု္ပညာ့သီးယို၀္ ဟု္မႝီၟအု္က်းဖုိင္သာ အု္ဟွင္ၟ မု္႓းပါေဍာဟ္၊ မု္႓းအွ္ေကွ္ထ ေ႓့သို၀္စူးဖံင္သို၀္၊ ေ႓့ၾဆာ့သို၀္ဏွ္ မြာဲလု္မိင္၊ ေအေသွ္လိက္ဏွ္ မု္ေဏ၀္ၟဆု္ေဟွ၀္၊ လု္ေသွ္လိက္ဏွ္ မု္ဍးခံင္ဆု္ကး၊ ဆု္ဒဒုက္တႝာ့ ေ႓့ဏွ္သို၀္လု္မိင္ ဟု္ဏးေသွ္႓းေဆ၀္ၟလွ္။
ေလ၀္ဆု္ဖႜံင့္၊ ထာင္ဆု္ဖႜံင့္၊ ဟွးခါန္ၟ၊ ဟွးလုိုဒ္ၟကာဏွ္ မြာဲေ၀့ဍး ပညာ့ဟွာင္ၟထၞာၟလွ္။ဟု္ေအေယာ၀္ၟထာင္ IT ပညာ့ထင္းထ၀့္ခီၟ (Information and Technology) အု္ခါ့ဍးယို၀္စာ္႓ို၀္ လု္အု္၀ီၟဍးအုိ၀္ ဟု္မႝီၟလု္ဆံင့္မံင္း႓း ဏင္ဖုိင့္၊ လု္လာၟပုင္းဖုိင္၊ လု္ျဂိဳဒ္လုိဒ္ၟကာဖုိင္(ျဂိဳဟ္ကမၻာ)ဏွ္ ထံင္ထာင္အု္ခါ့ယို၀္ ေဍပညာ့အု္ဟွာင္ၟဏွ္ ထံင္႓းေ၀့ ဃွိင္ဃွိင္ေဆ၀္ၟလွ္။ ေအဟွံင္ဍ၀္ က႟င္ယူၟ၊ ကံင္ပ်ဳတာ၊ ဆု္ဟွင္မုိင့္ ဟု္စာ္ထံင္လုက္ဆိင့္ ဟု္မႝီီၟအု္ဟွင္ၟ အင္းတာင္ထး ဆု္လု္ဖးဏွ္သီး မြာဲေ၀့ဍး ပညာ့ဟွာင္ၟထၞာၟလွ္။ စင္႓ုိ၀္ ေ႓့မု္ခႜဳဂ္ ခီၟပညာ့သို၀္ ဏု္ဏု္ယု္ယ္ု လု္ယာ့အု္ဟွင္ၟ ေ႓့မု္ထင္းထ၀့္သို၀္ အင္းယာဟွဳက္ေလာဟ္သာ ကို၀္ဟွာေဍေဆ၀္ၟလွ္။
ပု္ဖႜံဳေဖါဟ္ယွင္ေဖါဟ္သီး မြာဲေ၀့ ဟု္မႝီၟလု္ဟွာလ၀့္ အု္ေခါဟ္စံင္ ေ႓့မႝီၟအု္ဟွဴ႕ဟွာေသွ္သုိ၀္ ပု္သီးမု္႓းေသွ္၊ ႓းအွ္ေကွ္လင္သာ ေ႓့ဏွ္သို၀္ေဆ၀္ၟလွ္။ ေဍပညာ့အု္ဟွင္ၟ ဆု္မူ႕လာၟ ဆု္ဏာ့ဟွာၟ ႓းအွ္ေကွ္လင္သာ ေဍာဟ္ေဍာဟ္ေလံေဆ၀္ၟလွ္။ ေအလု္အွ္ေ႓့ဏွ္သို၀္႓း စာ္႓ို၀္ မု္ဖႜံင့္ဟွးဏွ္ ယ၀့္ေအးေဆ၀္ၟလွ္။ ပု္ေအေယာ၀္ၟထာင္ လု္ဟု္မႝီၟပညာ့ဆာၟလု္ဖးသီးစာ္႓ို၀္ အု္သီးေ၀့ ေ႓့မု္ေသွ္ပညာ့၊ မု္ေဏ၀္ၟပညာ့လု္မိင္မိင္ဏွ္ ကု္ဏင္ကု္ဏင္ ႓းအင္းလယ္လင္ေ၀့ ေဍအု္သီးသာမုိင့္ဏွ္လွ္။
ေအဖႜံင့္ဟွးေဏ၀္ၟ ကႜဳ္ဖးေဏ၀္ၟလု္႓ႜင္စာ္႓ို၀္ ဟု္မႝီၟ ထုိင့္ေကာ၀္ၾကင္သာ့ ထု္ယ၀္ၟျပာထာ့ဆုိင္ေ၀့ေဆ၀္ၟလွ္။မိင္ေဟွ၀္လု္ဖႜံဳးသီး အွ္ထ၀္ထာင္ေ၀့ ထံင္က၀္တူၟလု္ဆင့္ေဆ၀္ၟလွ္။စင္႓ို၀္ ဟွယ့္ထါင္လု္ခါင့္ ေဖါဟ္ဍီပႜီးသယ္လု္ဖး ပညာ့အု္ဟွင္ဏွ္ ႓းအွ္ေကွ္လင္သာ ေဍဆု္ပု္ေယာတ္ေဍာဟ္ေဍာဟ္ေလံကို၀္ဟွာေဍေဆ၀္ၟလွ္။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါဦးမယ္
မူၟယံင့္ဖါန္ၟ