Jul 29, 2010

ကရင္ရုိးရာ ၿခည္ျဖဴဖြဲ႔မဂၤလာ

ဤဓာတ္ပံုကို ဖူ.တာမိက္ ဘေလာ့ဂ္မွကူးယူသည္။

ကရင္ရုိးရာ ၿခည္ျဖဴဖြဲ႔မဂၤလာ
ကရင္လူမ်ဳိးတို႔ အျမတ္တႏုိး ထိန္းသိမ္းေသာ ရုိးရာဓေလ႔အနက္ ၿခည္ျဖဴဖြဲ႔မဂၤလာျပဳျခင္းသည္ တစ္ရပ္အပါအ၀င္ျဖစ္သည္။ အေရွ႕ပိုးကရင္ ဗုဒၶဘာသာအႏြယ္၀င္တို႔သည္ ၿခည္ျဖဴဖြဲ႔မဂၤလာျပဳျခင္း က်င္းပျခင္းကို အစဥ္အလာတစ္ရပ္အျဖစ္ ျပဳျမဲရွိၾကသည္။
ကရင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ တိဗက္ကုန္းျပင္ျမင္႔မွ ဆင္းသက္လာရာတြင္ ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာ အရပ္ေဒသသို႔ ရွာေဖြရာ၌ အစဦးတြင္ တစ္အုပ္စုတည္း ဆင္းသက္လာသူတို႔က ေနာင္အခါတြင္ အုပ္စုမ်ား ခြဲထြက္ၾကေလသည္။ ထိုသို႔ အုပ္စုမ်ားခြဲထြက္ရာတြင္ ေနာင္အခါ ျပန္လည္ေတြ႔ဆံုသည္႔အခါေသာ္လည္ေကာင္း၊ တစ္အုပ္စုႏွင္႔တစ္အုပ္စု ဆံုေတြ႔ၾက၍လည္ေကာင္း အခ်င္းခ်င္းသိရွိမွတ္သားႏုိင္ရန္ လက္တြင္ ၿခည္ျဖဴမ်ားျဖင္႔ အမွတ္အသား ခ်ည္ေႏွာင္ထားၾကသည္။ ထိုသို႔ လက္တြင္ ၿခည္ျဖဴျဖင္႔ အမွတ္အသား ခ်ည္ေႏွာင္ထားရာမွ မ်က္ေမွာက္တြင္ လက္ခ်ည္မဂၤလာျပဳျခင္း တည္ရွိလာခဲ႔ၾကသည္ဟု အဆိုရွိၾကသည္။

ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ေရၾကည္ရာ၊ ၿမက္ႏုရာ ျမန္မာျပည္သို ့ ဆင္းသက္ထြက္ခြာ လာၾကသည့္အခါ အုပ္စုခြဲ၍ ေမာ၀္-ထၚ(အမိဘက္)၊ ဖါ-ထၚ(အဖဘက္)အုပ္စုႏွစ္စု ျဖစ္ေပၚခဲ့ၾကသည္။ ထို ့သို ့ အုပ္စုမကြဲမွီကတည္းက ကရင္အမ်ဳိးသားတို ့သည္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ျပန္လည္မွတ္မိေစရန္ႏွင့္ အခ်င္းခ်င္းအသိ အမွတ္ျပဳ ေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ေရးကို ရည္ရြယ္ျပီး (၁) ဖူ႔ထို၀္မဲပါ၊ (၂) ဖူ႔က္ုဆင္႔မဲပါ၊ (၃) ဖူ႔ေဒတ္၊ (၄) ဖူ႔က်ာပံင္၊ (၅) ဖူ႔ေလံင္.ဃွယ္႔၊ (၆) ဖူ႔မါန္ထ၀္႔၊ (၇) ဖူ႔ဖါ႔သိင္း၊ (၈) ဖူ႔တ္ုကံု႔၊ (၉) ဖူ႔ဖုးသူေရင္႔ စသည္႔ ကိုးေယာက္ေသာေခါင္းေဆာင္မ်ားက မိမိတို ့၏ လက္ေကာက္၀တ္အသီးသီးတြင္ အမွတ္အသားျဖင့္ ခ်ည္ဖြဲ ့ေႏွာင္ေပးခဲ့ၾကသည္။

ေရွးအခါက ကရင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ ေတာင္ယာႏွင္႔လယ္ယာကို အဓိကထား၍ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းျပဳၾကသည္။ မိုးဦးက်၍ ေတာင္ယာႏွင္႔လယ္လုပ္ငန္းကို သူသူငါငါ လံုးပန္းေနခ်ိန္တြင္ တစ္ဦးႏွင္႔တစ္ဦး အိမ္ေထာင္စုတစ္ခုႏွင္႔တစ္ခု တစ္ရြာႏွင္႔တစ္ရြာ ေတြ႔ဆံုႏုိင္ရန္ မလြယ္ကူေတာ႔ေခ်။ လယ္မ်ားကို ထြန္ယက္ၿပီး စိုက္ပ်ဳိးၿပီးသည္႔ ၀ါေခါင္လတြင္ ေခတၱ အားလပ္ၾက၍ အခ်င္းခ်င္းေတြ႔ဆံုႏုိင္ၾကရန္ အေကာင္းဆံုးအခ်ိန္ျဖစ္သည္။ သို႔ေၾကာင္႔ပင္ စုေပါင္းမဂၤလာလက္ခ်ည္ခ်င္းကို ၀ါေခါင္လတြင္ေရြးခ်ယ္၍ ခင္းက်င္းၾကေလသည္။

၀ါေခါင္လ လက္ခ်ည္ျခင္းကို ေရွးကရင္လူႀကီးမ်ားက ႀကီးမားေသာရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ထားရွိေပသည္။ ၀ါေခါင္လေရာက္လွ်င္ ကြဲကြာေနေသာ ေဆြမ်ဳိးစုမ်ား ျပန္လည္ေတြ႔ဆံုေရး၊ မိသားစုမ်ားျပန္လည္စုစည္းေရး၊ အခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ၾကည္ေသြးစည္းမႈ ခိုင္ျမဲေရး၊ လူငယ္လူရြယ္မ်ားကို လူႀကီးသူမမ်ားက ဆိုဆံုးမစကား ျပဳႏုိင္ေရးကို အဓိကရည္ရြယ္၍ စုေပါင္းလက္ခ်ည္မဂၤလာျပဳၾကေလသည္။ ကရင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ စုေပါင္းေနထိုင္ျခင္း၊ စုေပါင္း၍လုပ္ကိုင္ျခင္းစားေသာက္ႏွင္႔ ၾကံဳေတြ႔ရေသာေဘးအႏ ၱရာယ္ကို စုေပါင္း၍တြန္းလွန္ကာကြယ္ေလ႔ရွိသလို ၀ါေခါလေရာက္လွ်င္ ကရင္လူမ်ဳိး အိမ္ေထာင္စုတိုင္း ၀တၱရားမပ်က္လက္ခ်ည္ၾကသည္။

၀ါေခါလတြင္ တစ္ရြာလံုး၊ တစ္နယ္လံုးစုေပါင္း၍ လက္ခ်ည္ျခင္းျဖစ္ရာ ၀ါေခါင္လလက္ခ်ည္ျခင္းဟူ၍ ေခၚေ၀ၚသမုတ္ၾကသည္။
၀ါဆိုလလြန္္၍ ၀ါေခါင္လေရာက္လာလွ်င္ စားသံုးရန္ရိကၡာမ်ား ေလ်ာ႔နည္းလာ၏။ အိမ္ေထာင္စုအလိုက္၊ ရြာအလိုက္ ေတာင္ယာလယ္ခင္းမွ သီးႏွံမ်ားမေပၚမီအထိ ရိကၡာမ်ားမျပတ္ေစရန္ လိုအပ္လာသည္။ ထိုသို႔ရိကၡာမ်ားေခြ်တာ စားေသာက္ေရးကို လူႀကီးမ်ားကသတိေပးၾကသည္။ ထိုအတူ ၀ါေခါင္လသည္ မိုးသည္းထန္စြာ ရြာသြန္း၍ အေအးဓါတ္လည္းလြန္ကဲေနသည္။ ေခ်ာင္းေရ၊ ျမစ္ေရမ်ားလွ်ံ၍ ေရႀကီးတတ္သည္။ ထိုအခါ ေရာဂါမ်ားထူေျပာ၍ မမာမက်န္းျဖစ္လာတတ္ေပသည္။ အခ်ဳိ႔က ၀ါေခါင္လသည္ ေအးေသာရာသီျဖစ္၍ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ေအးျပီး အတြင္း၀မ္းမီးေတာက္၍ စားသမွ်အဟာရေၾကလြယ္ၿပီး ခံတြင္းၿမိန္စားေသာက္ေကာင္းျခင္းကို ဘီလူး သဘက္မ်ား၀င္စားသည္ဟု ထင္ရေလာက္ေအာင္ အစားအစာကုန္ျခင္းကို "လာဖူ႔၊ လာဏား" မေကာင္းဆိုး၀ါးလဟူ၍ မွတ္ယူၾကသည္။

အမွန္မွာမေကာင္းဆိုး၀ါးလ မဟုတ္ေခ်။ ၀ါေခါင္လတြင္ ခံတြင္းၿမိန္ စားေသာက္၍၀င္ အာဟာရ ေတြ႔ေသာလသာျဖစ္သည္။
ကရင္ရုိးရာ လက္ၿခည္ျခင္းကို အေရွ႕ပိုးကရင္အေခၚအားျဖင္႔ "ခိုင္စူး" ဟူ၍ေခၚၾကသည္။ "ခိုင္" မွာမဂၤလာျပဳေသာၿခည္ ဖြဲ႔ေႏွာင္ျခင္းျဖစ္ၿပီး "စူး" မွာလက္ကိုေခၚျခင္းျဖစ္သည္။ အဓိပၸါယ္မွာၿခည္ျဖဴျဖင္႔ လက္ကိုရစ္ပတ္ခ်ည္ေႏွာင္ၿပီး မဂၤလာျပဳျခင္းျဖစ္သည္။ မဂၤလာျပဳျခင္းအျဖစ္ လက္ခ်ည္ျခင္းရွိသလို ရုိးရာကုထံုးမ်ားအျဖစ္ လက္ခ်ည္ျခင္းလည္းရွိသည္။ ယခုအခါ ရုိးရာကုထံုးအျဖစ္လက္ခ်ည္ျခင္းသည္ တျဖည္းျဖည္း တိမ္ေကာေမွးမွိန္လာလ်က္ရွိသည္။

ကရင္ရုိးရာလက္ၿခည္ျခင္းသည္ ေယဘုယ်အားျဖင္႔ သံုးမ်ဳိးသံုးစားရွိသည္။ ထိုသံုးမ်ဳိးသံုးစားသည္ အေျခအေန အခ်ိန္အခါကိုလိုက္၍ ျပဳလုပ္ေလ႔ရွိသည္။ ယင္းတို႔မွာ...(၁) လိပ္ျပာေခၚလက္ၿခည္ျခင္း (လာဟွာခါင္စူး)၊ ထိမ္းျမားမဂၤလာ လက္ၿခည္ျခင္း (အွ္ဃွဳက္တာင္ေဃွ၀္ ဆ္ုခါင္စူး)၊ (၃) ၀ါေခါင္လ လက္ၿခည္ျခင္း (လာခုဂ္ခါင္စူး) ဟူ၍ျဖစ္သည္။ လက္ခ်ည္ျခင္းျပဳရာတြင္ ေဒသကိုလိုက္၍ေသာ္လည္ေကာင္း၊ ပတ္၀န္းက်င္ထိေတြ႔မူအရ ႏြယ္စပ္လာ၍ေသာ္လည္ေကာင္း၊ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္မ်ား၊ အယူအဆမ်ား အနည္းအက်ဥ္း ကြဲလြဲေနတတ္သည္ရွိေသာ္လည္း လက္ခ်ည္ျခင္းရည္ရြယ္ခ်က္မွာ အတူတူပင္ျဖစ္သည္။ အႏွစ္သာရအားျဖင္႔ တူညီလ်က္ရွိသည္။
ၿခည္ျဖဴဖြဲ႔မဂၤလာ အေဆာင္အေယာင္ပစၥည္းမွာ (၉) မ်ဳိးရွိ၍ ၄င္းတို႔၏ အဓိပၸါယ္မွာ (၁) ဆန္ေကာ၊ (၂) ေယာက္မ၊ (၃) ခ်ည္ျဖဴ၊ (၄) ၾကံ၊ (၅) ငွက္ေပ်ာသီး၊ (၆) ထမင္းဆုပ္၊ (၇) ေကာက္ညွင္းထုပ္ဖင္ခြ်န္၊ (၈) နတ္ပန္းညိဳ(ဖ၀္႔၀ီ)၊ (၉) ေရ စသည္တို႔ ျဖစ္ပါသည္။


ဤဓာတ္ပံုကို ဖားစည္သံ ဘေလာ့ဂ္မွကူးယူသည္။

(၁) ဆန္ေကာ
ဆန္ေကာသည္ ၀ါးႏွင္႔ယက္လုပ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ေရွးအခါက ကရင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ အိုးအိမ္ကို၀ါးျဖင္႔ ေဆာက္လုပ္ၾကသည္။ အိမ္သံုးပစၥည္းကို သဘာ၀၀ါးပင္ႏွင္႔ယက္လုပ္၍ အသံုးျပဳၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ယက္လုပ္ျခင္း လက္မူအတတ္ပညာကို လက္ဆင္႔ကမ္းၿပီး ထိန္းသိမ္းရမည္ဟူ၍ျဖစ္သည္။

(၂) ေယာက္မ
အခ်ဳိ႕ေသာ လူငယ္လူရြယ္တို႔သည္ စိတ္ျမန္၊ လက္ျမန္ရွိၾကၿပီး ဓါး၊ လွံစသည္တို႔ကိုထုတ္ၿပီး တစ္ေယာက္ႏွင္႔တစ္ေယာက္ စိတ္လြဲမွားမူမ်ဳိးမရွိရေအာင္ ေအးခ်မ္းစြာ ညိွႏႈိင္းတိုင္ပင္ၿပီး ေျပာဆိုရမည္ကို ေယာက္မႏွင္႔ေခါက္၍ ႏႈိင္းျပထားျခင္းျဖစ္သည္။ ေယာက္မသည္ ပူေလာင္ျခင္းကိုဒဏ္ကိုခံရည္ရွိရာ ထမင္းဟင္းလ်ာမ်ားခ်က္ရာတြင္ လိုသလိုေမႊၿပီး အသံုးျပဳျခင္းျဖစ္သည္။

(၃) ၿခည္ျဖဴ
၀ါဂြမ္းေစ႔ကို တစ္လံုးခ်င္းစုစည္းၿပီး ျမဲေသာလက္ျဖင္႔ ဂြမ္းကိုက်စ္ၿပီး လူမ်ိဳးအားလံုးသည္လည္း ၿခည္ျဖဴကဲ႔သို႔ က်စ္လ်စ္ခိုင္ျမဲရမည္ဟူ၍ျဖစ္သည္။ အျဖဴသည္ စင္ၾကယ္သန္ ့ရွင္းသည့္ သရုပ္ကိုေဆာင္သည္။ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ား၏ ကံၾကမၼာဆိုးမ်ား က်ေရာက္ျခင္းမ်ား ျဖစ္ရွိလွ်င္ကာကြယ္ ေျပေပ်ာက္ေစရန္ အတြက္ျဖစ္သည္။

(၄) ၾကံ
ၾကံသည္ ထူးျခားသည့္၀ိေသသ ရွိပါသည္။ ၾကံအား အပြင့္အသီးမွ စုိက္ပ်ဳိးမ်ဳိးပြားရျခင္း မဟုတ္ဘဲ၊ ၎၏ပင္စည္မွ အျမစ္တြယ္အပင္ေပါက္ပြားမ်ား လာျခင္းျဖစ္သည္။ ၾကံပင္အား အရင္းမွ ခုတ္ထစ္ပိုင္းျဖတ္ ေသာ္လည္း က်န္ရစ္သည့္ အပင္ငုတ္မွ အပင္သစ္ျဖစ္ကာ ၾကီးထားပြားမ်ားလာႏိုင္ပါသည္။ အဆစ္တိုင္းအဆစ္တိုင္းတြင္ အျမစ္ေပါက္ စိုက္ပ်ဳိး ၾကီးထြားရွင္သန္လာႏိုင္ပါသည္။ အျခားေသာ၀ိေသသတစ္ခုမွာလည္း ရာသီဥတုဒဏ္ကို ၾကံၾကံခံ ႏိုင္ျပီး ေႏြ၊မိုး၊ေဆာင္း ရာသီစံု၌ပင္ ၎ပင္ကိုယ္အရည္အေသြးျဖစ္ေသာ အခ်ဳိဓါတ္အရသာမပ်က္ဆီးနိုင္ေခ်။ အစဥ္ခ်ဳိၿမိန္သည့္အရသာကို ေပးနိုင္စြမ္းသည္သာ ျဖစ္သည္။

(၅)ငွက္ေပ်ာသီး
ငွက္ေပ်ာသီး၏ ျဖစ္စဥ္ကဲ့သို ့ ေနထို္င္အားထုတ္ရန္ ရည္ရြယ္ပါသည္။ ငွက္ေပ်ာတစ္ပင္ျဖစ္စဥ္ကို ဆန္းစစ္ ပါက ပင္စည္အား ထို္းေဖါက္၍ပင္စည္ထိပ္ဖ်ားမွ ငွက္ေပ်ာဖူး က်သည္။ ၎အဖူးမွ အဖီး လိုက္ျပဴထြက္သည္၊ တစ္ဖီး ျခင္းညီညာစြာ ထြက္ေပၚျပီး အဖီးႏွင့္ အသီးမ်ားသည္ စည္းကမ္းက်နစြာျဖင့္ စီတန္းၾကီးရင့္လာၾကသည္။ ငွက္ေပ်ာတစ္ခိုင္လံုးအားလည္း အစြယ္တစ္ေခ်ာင္းတည္းမွ ဖ်ာဆင္းျပီး အစြယ္အေနႏွင့္လည္း ပင္စည္ကို မွီတြယ္ထားသည္။ ငွက္ ေပ်ာတစ္ပင္သည္ တစ္ၾကိမ္သာသီးသည္။ ဂုဏ္သတၱိ အားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ အရင္အထိ ခုတ္ပိုင္းဖ်က္ဆီးေသာ္ လည္း အခ်ိန္တန္လွ်င္ အပင္ငယ္မ်ား ထိုးထြင္း ေပၚေပါက္လာသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ငွက္ေပ်ာသီး၏ ထူးျခားသည့္ ဂုဏ္ ပုဒ္ကဲ့သို ့ စုစည္းညီညာျပီး သစၥာခိုင္ျမဲ ေသာ၊ စည္းကမ္းေသသပ္ေသာ၊ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ားျဖစ္ေစရန္ ရည္ရြယ္ျခင္း ျဖစ္သည္။

(၆) ထမင္းဆုပ္
ထမင္းဆုပ္ကဲ့သို ့ ေပါင္းစည္းညီညြတ္ၾကရန္ျဖစ္သည္၊ ထမင္းသည္ နဂိုမႈလအတိုင္း ထားရွိျခင္းထက္ က်စ္က်စ္လွစ္လွစ္ဆုပ္၍ တဆုပ္ျခင္းထားျခင္းက လြယ္လင့္တကူ ပ်က္ဆီးျခင္း၊ ပုတ္သိုးျခင္း၊ မျဖစ္ေပၚႏို္င္ေခ်။ မပုတ္မသိုး မပ်က္စီးရန္အတြက္ ထမင္းဆုပ္ကဲ့သို ့က်စ္လစ္စုစည္းပါရန္ ရည္ရြယ္ေဖၚျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

(၇) ေကာက္ညွင္းထုပ္ဖင္ခၽြန္
ေကာက္ညွင္းသည္ အလြန္တရာမွ ေစးကပ္သည့္ စားဖြယ္ရာ တစ္ခုျဖစ္သည္။ ဖင္ခၽြန္ထုပ္ စည္းထားသျဖင့္ လြန္စြာမွပင္ က်စ္လစ္ေစးကပ္စုစည္းေနျပီး ျပဳျပင္ထားသည္မွာလည္း သာမန္မဟုတ္ဘဲ အခၽြန္အထက္အျဖစ္ ဖန္တီးထားသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ေကာက္ညွင္းဖင္ခၽြန္ကဲ့သို ့ က်စ္လစ္စုစည္း၍ ထက္ျမက္ထူး ခၽြန္သူမ်ား ျဖစ္ရွိေအာင္ က်င့္ၾကံအားထုတ္ရန္ကို ဆိုလိုပါသည္။

(၈) နတ္ပန္းညိဳ(ဖ၀္႔၀ီ)
နတ္ပန္းညဳိပန္းအမ်ဳိးအႏြယ္သည္ အျခားအျခားေသာ ပန္းမ်ဳိးႏြယ္ကဲ့သို ့ မဟုတ္ေခ်။ ပန္း၏သဘာ၀ အရ ပန္းမ်ားသည္ ေရေလာင္းေပးနိုင္ပါက အပင္ရွင္သန္ဖူးပြင့္ေသာ္လည္း အခ်ိန္အခါတန္ပါက အပြင့္ေၾကြႏြမ္း ေျခာက္ရ သည္သာ ျဖစ္သည္။ နတ္ပန္းညဳိမွာမႈ အျမစ္တြယ္ရာတြင္ အပင္ေပါက္၍ ရုံဖြဲ ့ မ်ဳိးဆက္ပ်ံ႕ ပြားနိုင္ျပီး အေတာသတ္မႈ မရွိေခ်။ ေရေလာင္းေပးႏိုင္သေရြ ့ ေႏြ၊ မိုး၊ ေဆာင္း ရာသီးျပည့္ ရွင္သန္ၾကီးထြားမႈရွိသည္။ အထူးသျဖင့္ နတ္ပန္ညဳိပန္း(ဖ၀့္၀ီ๏)ကဲ့သုိ႔ပင္ ကရင္လူမ်ဳိး မ်ားသည္ မိမိေရာက္ရွိသည့္ ေနရာေဒသတြင္ အတည္တက် ေနထုိင္စားေသာက္ၾကရင္း မိမိအမ်ဳိးသားယဥ္ ေက်းမႈမ်ားႏွင့္ ရုိးရာဓေလ့မ်ားကုိ ျမွင့္တင္ထိန္းသိမ္းေပးႏုိင္ၿပီး မ်ဳိးဆက္သစ္မ်ားအား ေမြးထုတ္ေပးႏုိင္ရန္ အတြက္ ရည္ရြယ္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။

(၉) ေရ
ေရၾကည္ေအးကဲ့သို ့ သားသမီးေျမးျမစ္မ်ား ေအးျမၾကည္လင္ပါေစဟူေသာ ယံုၾကည္ခ်က္ျဖစ္သည္။ ေရ၏စြမ္းပကားသည္ ၾကီးမားလွျပီး သက္ရွိ သတၲ၀ါအေပါင္းမွ မွီခိုအားထားေနရသည့္အရာျဖစ္သည္။ ေဟာင္း ႏြမ္း ညစ္ေပေနသည့္စိတ္ဓါတ္မ်ားကို ေရၾကည္ေအးႏွွင့္ ေဆးေၾကာသန္ ့စင္ျပီးဆက္လက္၍ ေရၾကည္အား ေသာက္သံုး ျခင္းျဖင့္ ကုန္ခန္းေနသည့္ အားအင္မ်ား ျပန္လည္ျပည့္၀ေစျခင္းျဖစ္သည္။

လက္ခ်ည္ရာတြင္ ဆန္ေကာတစ္ခုခုေပၚတြင္ ေယာက္မ၊ ထမင္းခုႏွစ္ဆုပ္၊ ေကာက္ညွင္းထုပ္ဖင္ခၽြန္ ခုႏွစ္ထုပ္၊ ငွက္ေပ်ာသီးမည့္ခုႏွစ္လံုး၊ ၾကံခုႏွစ္စိပ္၊ နတ္ပန္းညိဳ(ဖ၀္႔၀ီ) ခုနွစ္ခက္ႏွင္႔ ေရၾကည္ေအးတစ္ခြက္ကို ခ်ထားေလသည္။ ထိုအရာဝတၳဳပစၥည္းမ်ားေပၚတြင္ အရွည္တစ္ေတာင္ေက်ာ္ခန္႔ ၿခည္ျဖဴမ်ားကိုျဖတ္ၿပီး ျဖန္႔စီထားေလသည္။
လက္ခ်ည္ခံမည္႔လူသည္ လက္ႏွစ္ဖက္လက္၀ါးကို ျဖန္႔ၿပီးဆန္႔ထားရသည္။ လက္၀ါးေပၚတြင္ ထမင္းတစ္ဆုပ္၊ ေကာက္ညွင္းတစ္ထုပ္၊ ငွက္ေပ်ာသီးတစ္လံုး၊ ၾကံတစ္စိပ္ႏွင္႔ နတ္ပန္းညိဳသံုးခက္ကို ကိုင္ထားရသည္။ လက္ခ်ည္ေပးၾကမည္႔ ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ လက္ခ်ည္ခံသူ၏လက္ကို ညင္သာစြာကိုင္ယူၿပီး ၿခည္ျဖဴတစ္ပင္ကို အလယ္တည္႔တည္႔တြင္ ေရအနည္းငယ္ဆြတ္လိုက္သည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ မေကာင္းေသာအရာမ်ား က်သြားေစရန္ လက္ေကာက္၀တ္တြင္ ၿခည္ျဖဴျဖင္႔ သံုးခါသပ္ခ်ေပးလိုက္သည္။ ထိုသို႔ ျပဳၿပီးေနာက္တြင္ ၿခည္ျဖဴျဖင္႔လက္ကိုဦးစြာ ညာလက္တြင္ရစ္ပတ္ၿပီး ေအာက္ပါအတိုင္း ဆုေတာင္းေပးၾကသည္။

ပလူး- "လိပ္ျပာကေလး ျပန္ခဲ႔ ျပန္ခဲ႔။ မိဘ ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမမ်ားႏွင္႔ ေပ်ာ္ရႊင္ခ်မ္းေျမ႔စြာေနထိုင္ရန္ ျပန္ခဲ႔။ မေနအပ္ေသာအရပ္၊ မသြားမလာသင္႔ေသာအရပ္။ သုသာန္တစျပင္ႏွင္႔ မေကာင္းဆိုး၀ါးတို႔ က်က္စားရာေနရာမ်ားမွေရွာင္ထြက္၍။ မေကာင္းေသာမိစၧာ၊ မိန္းမပ်က္၊ မိန္းမယုတ္တို႔၏ ဖ်ားေယာင္းေသာစကားကို မယံုၾကည္ပါႏွင္႔။ မိဘႏွစ္ပါး၊ အဘိုးအဘြားတို႔ကို အလုပ္အေကြၽးျပဳရန္ အဘိုး၏ဖားစည္ကိုတီး၊ အဘြား၏ပလိုင္းကိုလြယ္ရန္ ျပန္ခဲ႔။ အိမ္ႀကီးေပၚမွာ စံစားေနျခင္းျဖင္႔ ေက်ာက္သားအလား မာေက်ာျခင္း၊ ျမွားကဲ႔သို႔လွ်င္ျမန္ျခင္း၊ ေက်ာက္သားကိုေခ် သံကိုေခြႏုိင္သည္႔ ခြန္အားတို႔ျဖင္႔ က်န္းမာေစၿပီး၊။ သားသမီးတက်ိတ္၊ ေျမးတစ္ရာႏွင္႔ မိဘေဆြမ်ဳိးဘက္မွ ညီအစ္ကိုသားခ်င္းမ်ား တစုတေ၀းေနထိုင္၍ ျပန္ခဲ႔ပါ။ ပလူး ျပန္လာ ျပန္လာ ျပန္ခဲ႔ပါ" ဟူ၍ဆုေတာင္းၾကသည္။ လက္ခ်ည္ဆုေတာင္းျခင္းကို ျပဳၿပီးသည္ႏွင္႔ ခ်ည္ျဖဴကိုသပ္ခ်ည္လိုက္ၿပီး အစႏွစ္ဖက္ကို ဆြဲျဖတ္ယူလိုက္သည္။ ထိုၿခည္ျဖဴစမ်ားႏွင္႔အတူ ထမင္း၊ ေကာက္ညွင္းတို႔ကို အနည္းငယ္ဖဲ႔ယူၿပီး ပန္းတစ္ခက္ႏွင္႔ လက္ခ်ည္ခံသူ၏ ငယ္ထိပ္တြင္တင္ေပးလိုက္သည္။ ၿပီးေနာက္တြင္ "ဤၿခည္ျဖဴကဲ႔သို႔ ဆံပင္မ်ားျဖဴဘိအလား အသက္ရွည္ေစသား" ဟူ၍ ေနာက္ဆံုး ဆုေတာင္းေပးေလသည္။

(ဆုေတာင္းေပးရာတြင္ တတ္ေျမာက္သူတို႔က တတ္ေျမာက္သည္႔အေလ်ာက္ ဆိုၾကသည္။ အခ်ဳိ႔ကလည္း လိုရင္းကိုသာ တိုတိုတုတ္တုတ္ႏွင္႔ ဆုေတာင္းေပးၾကသည္)
ထိုအခါ လက္ခ်ည္ခံရသူသည္ မိမိေခါင္းေပၚတြင္ လက္ခ်ည္သူ၏ ဆုေတာင္းစကားကို ဦးထိပ္ပန္သည္႔သေဘာျဖင္႔ ထိုအတိုင္းထားေလသည္။ ယင္းေနာက္တြင္ လက္၀ါးႏွင္႔ခံယူၿပီး ဆန္ေကာေပၚတြင္ ျပန္ခ်ထားလိုက္သည္။ လက္ခ်ည္ေပးျခင္း တစ္ဦးၿပီးတစ္ဦး ခ်ည္ေပးၿပီးေနာက္တြင္ လက္ခ်ည္ပြဲအတြက္ စီမံျပဳလုပ္ထားေသာ လက္ခ်ည္မဂၤလာ ေကာက္ညွင္းထုပ္ကို တေပ်ာ္တပါး စားေသာက္ၿပီး ၀ါေခါင္လက္ခ်ည္ပြဲ ၿပီးေျမာက္သြားေလသည္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ ၀ါေခါင္လျပည္႔ေန႔ၾကေရာက္တိုင္း ပိုးကရင္လူငယ္မ်ား စုစည္းဦးေဆာင္၍ စုေပါင္းၿခည္ျဖဴဖြဲ႔မဂၤလာျပဳပြဲကို အစဥ္အလာမပ်က္ ႏွစ္စဥ္က်င္းပေလ႔ရွိၿပီး ရုိးရာဓေလ႔ေကာင္းတစ္ရပ္ကို အျမတ္တႏုိး ထိန္းသိမ္းေဖာ္ထုတ္ျမွင္႔တင္လ်က္ ရွိေနေပသည္။

မူရင္း=ကရင္လူငယ္အစည္းအရံုးမွ ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါတယ္။

Jul 28, 2010

ဆု္ကု္ရၜ....

အွ္ဆံင္းလာဆာ္ကို၀္ဟွာေဍ....

အု္ယုိ၀္ဏွ္...မြဲာေ၀့ဍး...karen flash sound လွ္။ ယု္လု္ဟွာ အု္ေမံယာ့ထုက္ လု္႓ႜင္ ထာေခါဟ္အွ္၀ယ္ထးဏွ္ ဍဳဂ္လင္ေဏ၀္ၟ လု္flash sound ဖုိင္ဏွ္လွ္။ စူးလင္ လု္ေဟွ၀္႓းလာဏင့္သီး...ဆံင္းဏး၊ ေယာ၀္ၟဖုိင္ မာထာေခါဟ္ ေ႓့သို၀္ (Karaoke) သို၀္ေသွ္ဍးသာလွ္။စင္႓ို၀္..ဟွယ့္စါင္းကိဲု ထိုင့္ဖူၟ၀ါဲသယ္အု္ဟွင္..မြာဲေ၀့ဍး ဆု္ကု္ရၜ ထာေခါဟ္လု္႓ံင္ယုိ၀္ ဆံင့္ဏးေယာ၀္ၟ႓းလာဆာ္....။ ဆု္ကု္ရၜ ထာေခါဟ္အု္မိင္မြာဲေ၀့..ေမွ္ဍံဳဆာ..(ကု္လု္ဏံင္႓င္)ဏွ္လွ္။

ေအဆံင့္ဏး႓းသာ လု္ေအန္တာနက္ဖုိင္စာ္႓ုိ၀္...မာေဏ၀္ၟဆင္းလင္ေဏ၀္ၟ
ေမွ္ဍံဳဆာ ထံင္ယို၀္ဆာ္...။ေအမု္ဍင္းလ၀့္ ႓းသာစာ္႓ို၀္...
မာေဏ၀္ၟဆင္းလင္download here ထံင္ယုိ၀္ဆာ္..။

ဍင္းလ၀့္ေအဟွံင္...ေ႓့မု္ဆံင့္ဏး၊ ေယာ၀္ၟဖုိင္ယွံင္ ေ႓့မု္ေဏ၀္ၟသို၀္ဏွ္..မု္႓းအွ္ေ၀့ေဍ player လု္မိင္ယုိ၀္ေဆ၀္ၟလွ္။
စင္႓ို၀္..flash player လု္ဍဴယို၀္ ေအလု္အွ္႓းစာ္႓ို၀္..ဆံင့္ဏးၟေယာ၀္ၟဖုိင္ ေဏ၀္ၟေအးေဆ၀္ၟလွ္။
ဍင္းလ၀့္..ေဏ၀္ၟလာၟ flash player
Geovid Flash Player download  ထံင္ယုိ၀္ဆာ္..။

ယွဴးမုက္လာဆာ္..ကို၀္ဟွာေဍ....။

Jul 25, 2010

Kee la but satt( စေကာကရင္သီခ်င္း)



အရင္က လာေရာက္ေတာင္းဆုိထားတဲ့ ဖုိးခါြးအတြက္ ေကာင္းႏုိးရာရာလုိ႔ ထင္တဲ့ စေကာကရင္သီခ်င္းတစ္ခ်ိဳ႕ကို youtube ကေန ရွာျပီး တင္ေပးလုိက္ပါတယ္။အခ်ိန္ရရင္ MP3 စေကာကရင္သီခ်င္းမ်ား ေဒါင္းလုတ္ႏုိင္ေအာင္ တင္ေပးပါ့မယ္။
တစ္ျခားလင့္ေတြကို ေအာက္မွာ ေပးထားပါတယ္..။စေကာကရင္ သီခ်င္းနဲ႕ ခံစားေပ်ာ္ရႊင္ႏုိင္ပါတယ္...။
အားလံုးကို ခင္မင္လ်က္....။

(1)ယသးဟ့နဿ(အဲဢ္၀ါ)
(2)ဟံးယစုဒီးဆွဿက့ၯယၯ(gayemorris)
(3)cry..(အဲဢ္၀ါ)
(4)kae the blou choe nye 12

Jul 18, 2010

လာခုဂ္ခါင္စူး ထာေခါဟ္သယ္လု္ဖး...

(1)ပု္မု္ခါင္စူးလ၀့္-နာန္သိင္းလး႓င္



အွ္ဆံင္းလာဆာ္ ကို၀္ဟွာေဍ...ပု္ဖႜံဳယွင္ေဖါဟ္ ထူၟရူ႕မုင္ၟ႓်ာ ေမင္ၟစိင္ဖုိင္ဏွ္ လာခုဂ္ခါင္စူးယုိ၀္ အွ္ေ၀့ဍးလု္မိင္ေဆ၀္ၟလွ္။
ဏိင္းသာထာ္..၂၇၄၉-ဏိင္း အု္ခါ့ယို၀္ ပု္ဖႜံဳယွင္ေဖါဟ္သယ္ ဖီ့ဖူ႕ဍိဳ၀္ထ၀္ၟထး၀ယ္ လာခုဂ္ခါင္စူးမူၟဏီ မု္ထံင္ထါင္ ဏင္႓ႜင္ဍ၀္ေဆ၀္ၟလွ္။ထုိင့္ဖူၟ၀ါဲသယ္ ကု္ဏင္ကု္ဏင္..လာခုဂ္ခါင္းစူးအု္ဟွင္..ထာေခါဟ္သယ္ ပၱံင္ထင္းသာ အွ္ေ၀့လု္ဏင္ယုက္ေဆ၀္ၟလွ္။စင္႓ို၀္...ေ႓့သို၀္ လာခုဂ္ခါင္စူးအု္ဟွင္ၟ ထာေခါဟ္သယ္ အင္းဃွဴ႕႓းမု္ယ၀့္သို၀္ဏွ္..လု္ youtube ဖုိင္ အင္းဃွဴ႕ေဖွ္ဟွံင္ ပၠံဳ႓းထံင္အု္ေဏ၀္ၟလု္ဆင့္ဏွ္ေဆ၀္ၟလွ္။ အု္ယုိ၀္ဏွ္ မြာဲေ၀့ဍး ထုိင့္ဖူၟ၀ါဲအု္ဟွင္ၟ အု္ခိင္အု္ခါ့ ေ႓့လု္လုက္႓းသို၀္သီးမြာဲေဆ၀္ၟ၊ ေ႓့သို၀္ မာေဏ၀္ၟ႓းမု္ယ၀့္သို၀္သီးမြာဲ႓ို၀္လွ္။ ေအ႓းသာလု္ဟွာဟွာ..လု္ဖင့္လးလု္ခ၀့္..ဍဳဂ္လင္ထး links ဏွ္ မာေဏ၀္ၟလာဆာ္...။ယွဴးမုက္လာဆာ္ ကို၀္ဟွာေဍ....။

(2)လာခုဂ္ခါင္စူး-ကံုလြာဲ click here
(3)လာခုဂ္ခါင္စူး-ဍဴး+ဍြဲါဖါန္ click here
(4)ေခါဟ္အြာယင္လူးထုိ၀္-စ၀္သိင္းဖ၀့္ click here
(5)ဖီ့ဖူ႕ကို၀္ကံု၀ီ့လာ click here

Jul 8, 2010

ပညာေခတ္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း

ယခင္ပို႔စ္မွ အဆက္...

အခန္း(၅)

ပညာေရးႏွင့္ ဦးေႏွာက္ဆက္စပ္မွဳ

၂၁-ရာစုပညာေခတ္ (Knowledge Scociety- age of wisdom) ကို ပညာရွင္မ်ားက ေရးသားေဖာ္ျပၾကရာတြင္ ဦးေႏွာက္ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနမႈကို ပုိ၍ပုိ၍ ေရးသားလာၾကသည္ကုိ ေတြ႔ရွိရပါသည္။
`လက္ဇပ္ႏွင့္ သံလြင္ပင္` စာအုပ္ေရးသားသူ ဂ်ာနယ္လစ္ `ေတာမတ္ဖရင္းမင္း` က မပစ္မခတ္ေသာ က်ည္ဆန္မဲ့စစ္ပြဲအသစ္ျဖစ္ေသာ ဦးေႏွာက္စစ္ပြဲမ်ား `Brain Wars` ေပၚလာမည္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ပညာရွင္မ်ားစြာကလည္း Brain Storming ဟု ေရးသားၾကရာတြင္ စာေရးဆရာပညာရွင္ ေနဇင္လတ္ကလည္း Brain Storming မွ တီထြင္ၾကံဆမႈ ‘Creativity` ကုိ ရလာတတ္ေၾကာင္း၊ Idea ဆိုသည့္ အေတြးအိုင္ဒီယာမွာလည္း Brain Storm မလုပ္ဘဲ မရတတ္ေၾကာင္း ဓါးကိုေသြးမွ ထက္သကဲ့သို႔ ဦးေႏွာက္ကုိ ေသြး `Brain Storming` လုပ္ေပးပါမွ ထက္ျမက္လာမည္ဟု ဆိုပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ေဒါက္တာနန္းဥမၼာေရးေသာ `အံ့ၾသဖြယ္ရာ လူ႔ခႏၶာ` မွ ဦးေႏွာက္၏ ခႏၶာေဗဒ `Anatomy` ႏွင့္ ဇီ၀ကမၼေဗဒ Physiology အၾကာင္းတုိ႔ကုိ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပလုိပါသည္။ ဦးေႏွာက္သည္ ဦးေခါင္းခြံအတြင္းတြင္ တည္ရွိ၍ တစ္ပိသာမရွိတရွိ ၃/၄ ေပါင္ခန္႔ေလးသည္။ ေယာက်ာ္းမ်ားတြင္ အနည္းငယ္ပုိေလးသည္။ သို႔ေသာ္ အေလးခ်ိန္မွာ ဉာဏ္ေကာင္းမွဳ/ မေကာင္းမွဳႏွင့္ မဆုိင္။ အေၾကာင္းမွာ ဉာဏ္ေကာင္းျခင္း မေကာင္းျခင္းသည္ ဦးေနွာက္အတြင္းတြင္ ရွိေသာ ဦးေႏွာက္ကလပ္စည္း အေရအတြက္၊ ယင္းတုိ႔ အလုပ္လုပ္ပံုႏွင့္ ထုိသို႔ အလုပ္လုပ္ႏုိင္ေအာင္ အာဟာရရရွိမွဳ၊ ေလ့က်င့္အသံုးခ်မွဳေပၚတြင္သာ တည္ရွိေသာေၾကာင့္ျဖစ္ေပသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဦးေႏွာက္ပိုေလးတုိင္း ဉာဏ္ပိုမရွိ၊ ဦးေႏွာက္ၾကီးတုိင္း၊ ေခါင္းၾကီးတုိင္း ဉာဏ္ၾကီးသည္မဟုတ္။

ဦးေႏွာက္တစ္ခုတြင္ ကလပ္စည္းအေရအတြက္မွာ သန္းေပါင္းတစ္ေသာင္းႏွစ္ေထာင္ခန္႔ရွိ၏။ ယင္းတုိ႔သည္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္ကူးျခင္းျဖင့္ အလုပ္လုပ္သည္။ ယင္းကလပ္စည္းတုိ႔က ထုတ္လႊင့္ေသာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္သည္ ဖေယာင္းတုိင္(၂၅) တုိင္အားခန္႔ (၀ပ္ ၂၅) ရွိသည္ဟု သိရသည္။တစ္စကၠန္႔လွ်င္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္ျဖင့္ အာရံုေပါင္း သန္းတစ္ရာခန္႔ ဦးေႏွာက္ထဲတြင္ လွည့္လည္ေနသည္ဟုလည္း သိရသည္။ အံ့ၾသစရာေပတည္း။

ဦးေနွာက္တစ္ခုလံုးသည္ ခံစားမွဳ၊ ေစစားမွဳ၊ စဥ္းစားမွဳ၊ မွတ္ဉာဏ္၊ ေတြးေခၚဉာဏ္တုိ႔ျဖင့္ သက္ဆုိင္ရံုမွ်မက အျခားေသာ ကိုယ္ခႏၶာအစိတ္အပိုင္းမ်ား အလုပ္မွန္မွန္လုပ္ရန္လည္း ထိန္းခ်ဳပ္ကြပ္ကဲေပးသည္။ အာရံု ငါးပါး က်က္စားရာလည္းျဖစ္သည္။ အမွန္အားျဖင့္ မည္သည့္အဂၤါမွ် ဦးေႏွာက္ေအာက္မွ မလြတ္။သုိ႔ျဖစ္၍ ဦးေႏွာက္သည္ ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုလံုး၏ ဘုရင္ျဖစ္ေလသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဦးေႏွာက္မွာ အလြန္အေရးၾကီး၏။ သူ႔ကို ဒဏ္ရာအလြယ္တကူ မရေအာင္ ဦးေခါင္းခြံျဖင့္ ကာထားသည္။ေဆာင့္ျခင္း၊ ေအာင့္ျခင္းကို ခံႏုိင္ရန္ အေျမွးပါးမ်ား၊ ဦးေႏွာက္အေျမွးရည္မ်ားျဖင့္ ၀န္းရံထားသည္။လုိအပ္ေသာ အာဟာရေအာက္စီဂ်င္မ်ားကို သူမ်ားထက္ေစာ၍ ပို၍ရသည္။

တစ္ကိုယ္လံုးအေလးခ်ိန္၏ ၂ ရာခုိင္ႏွဳန္းသာရွိေသာ ဤဦးေနွာက္သည္ တစ္ကိုယ္လံုးအတြက္ ပို႔ေသာ ေသြးထုထည္၏ ၂၅ ရာခုိင္ႏွဳန္းကို ရသည္။ ဤသို႔ရႏုိင္ရန္ ဦးေနွာက္၌ ေသြးေၾကာမ်ားသည္ (၇) စကၠန္႔၌ ဦးေနွာက္ေသြး တစ္ပတ္လည္သည္။ ဦးေႏွာက္သိုိ႔ ေသြးေရာက္ရွိျခင္းမရွိသည္မွာ ၁၂ မိနစ္ၾကာလွ်င္ မ်က္စိျပာတတ္၊ မူးတတ္၏။ ဦးေနွာက္သည္ အသက္ရွင္ေရးအတြက္ အေရးၾကီးဆံုး အဂၤါျဖစ္သကဲ့သို႔ အလုပ္လုပ္ဆံုးလည္းျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ သူ၏အတြင္းပိုင္း တည္ေဆာက္ပံုမွာလည္း ရွဳပ္ေထြးလွ၏။ ယခတုိင္ တိတ္ိက်က် မသိရေသး။သို႔ျဖစ္၍ ဦးေႏွာက္ကို အတုလုပ္၍ မရ၊ အစားထုိး၍ မရေသးျခင္း ျဖစ္သည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ဦးေႏွာက္ကို မထိခိုက္ေအာင္၊ ဦးေခါင္းဒဏ္ရာမရေအာင္၊ အရုိက္မခံရေလေအာင္ ဂရုစိုက္ရ၏။ ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုလံုးက်န္းမာေအာင္ ဂရုဟစိုက္မွလည္း ဦးေႏွာက္ၾကည္၍ အလုပ္လုပ္ႏုိင္ေပသည္။ဉာဏ္ေကာင္း/ မေကာင္းမွာ မ်ိဳးရုိးဗီဇ၊ ေမြးရာပါဦးေႏွာက္၏ အစြမ္းသတၱ၊ အလုပ္လုပ္ပံုတုိ႔ အေပၚတြင္ အဓိကတည္ေသာ္လည္း ေလ့က်င့္မွဳ၊ အသံုးခ်မွဳအေပၚတြင္လည္း တည္သည္။သို႔ျဖစ္၍ ဦးေႏွာက္ကို အျမဲအသံုးခ်သူ၊ ၾကိဳးစားသူမ်ားသည္ အျခားသူမ်ားထက္ ဉာဏ္ရည္သာေပသည္။
ဦးေႏွာက္ကို အသံုးခ်လြန္း၍ ဦးေႏွာက္ပ်က္သည္၊ ရူးသည္ဆုိသည္မွာ မမွန္ပါ။ အသံုးမခ်၊ အသံုးခ်လြဲ၍သာ ရူးရျခင္းျဖစ္သည္။ ဦးေနွာက္ကား အသံုးခ်ေလ ေကာင္းေလပင္။


အခန္း(၆)

ပညာေရးအတြက္ သမုိင္းမွေပးေသာ သင္ခန္းစာ

၁၈၀၆-ခုနွစ္တြင္ ပရပ္ရွား(ဂ်ာမနီ)နုိင္ငံသည္ ျပင္သစ္တုိ႔ႏွင့္ စစ္ျဖစ္ပြါးရာ ေယးနား(Jena) ျမိဳ႕စစ္ပြဲတြင္ ပရပ္ရွားတုိ႔ အတံုးအရံုး၊ မရွဳမလွ က်ဆံုးၾကျပီး၊ ယင္းျဖစ္ရပ္ကို ပရပ္ရွားတုိ႔က `ေယးနားကံဆုိးမုိးေမွာင္က်မွဳ`(Disaster if Jena) ဟု ေခၚတြင္ခဲ့ၾကေလသည္။

စစ္ရွံဳးမွဳမွာ ပရပ္ရွားတုိ႔၏ဇာတ္မာန္ကို က်င္စက္ႏွင့္တို႔၍ လွဳပ္ႏုိးသကဲ့သို႔ ခံစားၾကရျပီး အမ်ိဳးသား ရွင္သန္ထေျမာက္ေရးအတြက္ နည္းလမ္းမ်ားကို သံုးသပ္ၾကံဆၾကရာ..ပရပ္ရွားႏုိင္ငံသည္ ဖရက္ဒရစ္ ၀ီလ်ံ လက္ထက္ ၁၇၁၇-ခုႏွစ္တြင္ ကေလးမ်ား၏ပညာေရးကို ႏုိင္ငံေတာ္မွ စတင္ဂရုစိုက္ေသာ္လည္း အမ်ိဳးသားပညာေရးအျဖစ္ တစ္မ်ိဳးသားလံုး၏ပညာေရးအထိ မေရာက္ရွိေၾကာင္း ေတြ႔ရွိလာၾကပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ပညာေရးကိုပုဂၢဳိလ္တစ္ဦး၏ကိစၥ၊ မိဘကိစၥ၊ လူတစ္စု၏ကိစၥအေနနဲ႔ မစဥ္းစားေတာ့ဘဲ ဉာဏ္ပညာကို အမ်ိဳးသားေရးအျဖစ္ အသံုးျပဳႏုိင္ရန္ တစ္ခဲနက္ သႏၷိ႒ာန္ခ်ျပီး ၾကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ၾကပါေတာ့သည္။
သို႔ႏွင့္ ေယးနားျမိဳ႕၌ စစ္ျဖစ္ပြါးျပီး (၆၄)ႏွစ္အၾကာ ၁၈၇၀-ခုနွစ္တြင္ စစ္ထပ္မံျဖစ္ပြါးရာ ဆီးဒန္းျမိဳ႕(Sedan)စစ္ပြဲ၌ ျပင္သစ္တု႔ိ မရွဳမလွရွံဳးျပီး တတိယေျမာက္ နပိုလီယံမွာ ပရပ္ရွားမ်ားထံ လက္နက္ခ်လုိက္ရေလေတာ့သည္။
ယင္းစစ္ပြဲႏွင့္ပတ္သက္ျပီး သမုိင္းမွတ္တမ္းတင္ခ်က္မွာ `ပရပ္ရွားေက်ာင္းဆရာမ်ား၏ေအာင္ပြဲ`(Victory of Prussian Schoolmasters) ဟူ၍ ျဖစ္သည္။`ပရပ္ရွား တပ္မေတာ္၏ေအာင္ပြဲ`(Victory of Prussain Army) ဟု မွတ္တမ္းမတင္ၾကပါ။အမ်ိဳးသားပညာေရးစနစ္ ေအာင္ျမင္စြာ တည္ေဆာက္ႏုိင္ေသာေၾကာင့္ စစ္ေအာင္ႏုိင္ျခင္းျဖစ္သည္ကို တင္စားထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ယင္းျဖစ္ရပ္အေပၚသံုးသပ္ခ်က္မွာ ပညာေရးစနစ္ေျပာင္းလုိက္ေသာေၾကာင့္….
(က)တစ္မ်ိဳးသားလံုး ဉာဏ္ပညာထက္ျမက္လာမွဳ၊
(ခ)တာ၀န္သိတတ္လာမွဳ၊
(ဂ)စည္းရံုးလာၾကမွဳ စသည္မ်ားေၾကာင့္ ျပင္သစ္တုိ႔ကို အႏုိင္ တုိက္ႏုိင္သည္ ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။

နိဂံုး

ထုိ႔ေၾကာင့္ ကမၻာေပၚရွိ တုိင္းျပည္တုိင္း၊ လူမ်ိဳးတုိင္းတြင္ ပညာေရးကို အမ်ိဳးသားပညာေရးစီမံကိန္းခ်ျပီး ေဆာင္ရြက္ေနသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
ၾကြက္သား(Muscle) စြမ္းအားထက္ ဦးေနွာက္(Brain) စြမ္းအားက ပိုျပီးထိေရာက္သည္ကို လက္ရွိကမၻာၾကီး၏ အေျခအေနအရ သက္ေသခံေနပါသည္။
ကြ်န္ုပ္တုိ႔ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ားအေနျဖင့္လည္း ပညာေခတ္လူမွဳ အဖြဲ႔အစည္းတြင္ ပါ၀င္ႏုိင္ေရးကို အေလးထား ေဆာင္ရြက္သင့္ပါသည္။ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ က်င္းပေရးဗဟိုေကာ္မတီအေနႏွင့္လည္း အမ်ိဳးသားေရးကို ထမ္းေဆာင္ေနရေသာ အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္၍ တစ္ခ်ိန္က `ေဒါကလု`အဖြဲ႔အစည္းလုိ အမ်ိဳးသားပညာေရးပိုင္းတြင္ ျမွင့္တင္ႏုိင္လွ်င္ ပို၍ေကာင္းမည္ဟု ယူဆမိပါေၾကာင္း အၾကံျပဳတင္ျပလုိက္ပါသည္။

ပဒိုမန္းသိန္းေရႊ(ပိုးကရင္ ကြန္ဖရင့္)
၂၇၄၉-ခုႏွစ္ေျမာက္ ကရင္အမ်ိဳးသား ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္အထိမ္းအမွတ္ ကရင့္ေၾကးမံုမွ…..။

Jul 6, 2010

English-ဗမာ-ကရင္ အဘိဓာန္


ယခုတင္ျပမယ့္ Postက ဆရာOgre မွ တင္ျပၿပီးသား Postျဖစ္ပါတယ္။ သူေရးသားထားတဲ့
စာသားအတိုင္း တင္ျပသြားပါမယ္။

Eglish-ဗမာ-ကရင္ Dictionary ေလးပါ ။
Comment ထဲမွာေတြ႔လို႔တင္ေပးလိုက္ျခင္း ျဖစ္ပါ၏ .. :-P
ကရင္ font အတြက္ေတာ့
knu ဆိုတဲ့ font ကို font folder ထဲမွာ သြားထည့္ဖို႔ေတာ့လိုပါတယ္ ..
.NET
Framework (2.0) ေလးလည္းလိုပါတယ္ဗ်ာ .. window ထဲမွာ Framework မရွိရင္ေတာ့ဒါေလးကိုdownload ခ်ၿပီး install လုပ္ဖို႔ေတာ့လိုပါတယ္ဗ်ာ ..
အဆင္ေျပပါေစ ... :-)

ဒီအဘိဓာန္ကို ေဒါင္းလုတ္ခ်င္ရင္...ေအာက္မွာ ေဒါင္းလုတ္ယူပါ။

Download

မွတ္ခ်က္။ ။ဒီပို႔စ္ကေတာ့ သင့္အတြက္မနက္ျဖန္ မွတဆင့္ေတြ႔လုိက္လုိ႔ ျပန္လည္တင္ျပပါတယ္။အဘိဓာန္တီထြင္တဲ့ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ေက်းဇူးအထူးတင္ပါတယ္။က်ေနာ္လည္း လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ ယူသံုးႏုိင္ေအာင္ အဆင္ေျပတဲ့ file hosting တစ္ခုမွာ ျပန္လည္တင္လုိက္ပါတယ္။မူရင္းလင့္က ဒီမွာပါ။ အွ္ဆံင္းလာဆာ္...။

Jul 5, 2010

ဖူ႕တာမိက္( ေအစီ+ထူး၀ါး)



အု္ယုိ၀္.ဏွ္ ႓းဆာင့္လု္ပု္ဖႜံဳသာသနာ့၊ဖႜံဳသင့္ဃာ့အု္ဟွာင္အု္က်ံင္း ေက၀့္ဆူ႔ထး ေဍထာေခါဟ္ ဆု္ဟွင္မုိင့္ေဆ၀္ၟလ၀့္...ဆံင့္ဏးယွံင္လာဆာ္...။

Jul 4, 2010

(၁၁)ၾကိမ္ေျမာက္ ဇြဲကပင္ပညာဒါနအသင္း အစည္းအေ၀းေအာင္ျမင္ျပီးဆံုး

(၁၁) ၾကိမ္ေျမာက္ ဇြဲကပင္ပညာဒါနအသင္း အစည္းအေ၀းကို (၄-၇-၂၀၁၀) တနဂၤေႏြေန႔ ဘန္ေကာက္
ျမိဳ႕၊ ႏြန္ထဘူရီ၊ ၀တ္နခြန္အင္ေက်ာင္းတုိက္တြင္ ေအာင္ျမင္စြာက်င္းပခဲ့ပါသည္။ ၎အစည္းအေ၀းပြဲကို
သံဃာေတာ္ (၂၈)ပါးျဖင့္ ဆြမ္းဆက္ကပ္လွဴဒါန္းျပီး တစ္ဆက္တည္းမွာပဲ အခမ္းအနားကို ဆက္လက္
က်င္းပကာ ၾကြေရာက္လာေသာ သံဃာေတာ္မ်ားအား လွဴဒါန္းဖြယ္ရာပစၥည္းမ်ား ဆက္ကပ္လွဴဒါန္း၍
အခမ္းအနားကို ရုပ္သိမ္းခဲ့ၾကပါသည္။