Jul 8, 2010

ပညာေခတ္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း

ယခင္ပို႔စ္မွ အဆက္...

အခန္း(၅)

ပညာေရးႏွင့္ ဦးေႏွာက္ဆက္စပ္မွဳ

၂၁-ရာစုပညာေခတ္ (Knowledge Scociety- age of wisdom) ကို ပညာရွင္မ်ားက ေရးသားေဖာ္ျပၾကရာတြင္ ဦးေႏွာက္ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနမႈကို ပုိ၍ပုိ၍ ေရးသားလာၾကသည္ကုိ ေတြ႔ရွိရပါသည္။
`လက္ဇပ္ႏွင့္ သံလြင္ပင္` စာအုပ္ေရးသားသူ ဂ်ာနယ္လစ္ `ေတာမတ္ဖရင္းမင္း` က မပစ္မခတ္ေသာ က်ည္ဆန္မဲ့စစ္ပြဲအသစ္ျဖစ္ေသာ ဦးေႏွာက္စစ္ပြဲမ်ား `Brain Wars` ေပၚလာမည္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ပညာရွင္မ်ားစြာကလည္း Brain Storming ဟု ေရးသားၾကရာတြင္ စာေရးဆရာပညာရွင္ ေနဇင္လတ္ကလည္း Brain Storming မွ တီထြင္ၾကံဆမႈ ‘Creativity` ကုိ ရလာတတ္ေၾကာင္း၊ Idea ဆိုသည့္ အေတြးအိုင္ဒီယာမွာလည္း Brain Storm မလုပ္ဘဲ မရတတ္ေၾကာင္း ဓါးကိုေသြးမွ ထက္သကဲ့သို႔ ဦးေႏွာက္ကုိ ေသြး `Brain Storming` လုပ္ေပးပါမွ ထက္ျမက္လာမည္ဟု ဆိုပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ေဒါက္တာနန္းဥမၼာေရးေသာ `အံ့ၾသဖြယ္ရာ လူ႔ခႏၶာ` မွ ဦးေႏွာက္၏ ခႏၶာေဗဒ `Anatomy` ႏွင့္ ဇီ၀ကမၼေဗဒ Physiology အၾကာင္းတုိ႔ကုိ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပလုိပါသည္။ ဦးေႏွာက္သည္ ဦးေခါင္းခြံအတြင္းတြင္ တည္ရွိ၍ တစ္ပိသာမရွိတရွိ ၃/၄ ေပါင္ခန္႔ေလးသည္။ ေယာက်ာ္းမ်ားတြင္ အနည္းငယ္ပုိေလးသည္။ သို႔ေသာ္ အေလးခ်ိန္မွာ ဉာဏ္ေကာင္းမွဳ/ မေကာင္းမွဳႏွင့္ မဆုိင္။ အေၾကာင္းမွာ ဉာဏ္ေကာင္းျခင္း မေကာင္းျခင္းသည္ ဦးေနွာက္အတြင္းတြင္ ရွိေသာ ဦးေႏွာက္ကလပ္စည္း အေရအတြက္၊ ယင္းတုိ႔ အလုပ္လုပ္ပံုႏွင့္ ထုိသို႔ အလုပ္လုပ္ႏုိင္ေအာင္ အာဟာရရရွိမွဳ၊ ေလ့က်င့္အသံုးခ်မွဳေပၚတြင္သာ တည္ရွိေသာေၾကာင့္ျဖစ္ေပသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဦးေႏွာက္ပိုေလးတုိင္း ဉာဏ္ပိုမရွိ၊ ဦးေႏွာက္ၾကီးတုိင္း၊ ေခါင္းၾကီးတုိင္း ဉာဏ္ၾကီးသည္မဟုတ္။

ဦးေႏွာက္တစ္ခုတြင္ ကလပ္စည္းအေရအတြက္မွာ သန္းေပါင္းတစ္ေသာင္းႏွစ္ေထာင္ခန္႔ရွိ၏။ ယင္းတုိ႔သည္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္ကူးျခင္းျဖင့္ အလုပ္လုပ္သည္။ ယင္းကလပ္စည္းတုိ႔က ထုတ္လႊင့္ေသာ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္သည္ ဖေယာင္းတုိင္(၂၅) တုိင္အားခန္႔ (၀ပ္ ၂၅) ရွိသည္ဟု သိရသည္။တစ္စကၠန္႔လွ်င္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္ျဖင့္ အာရံုေပါင္း သန္းတစ္ရာခန္႔ ဦးေႏွာက္ထဲတြင္ လွည့္လည္ေနသည္ဟုလည္း သိရသည္။ အံ့ၾသစရာေပတည္း။

ဦးေနွာက္တစ္ခုလံုးသည္ ခံစားမွဳ၊ ေစစားမွဳ၊ စဥ္းစားမွဳ၊ မွတ္ဉာဏ္၊ ေတြးေခၚဉာဏ္တုိ႔ျဖင့္ သက္ဆုိင္ရံုမွ်မက အျခားေသာ ကိုယ္ခႏၶာအစိတ္အပိုင္းမ်ား အလုပ္မွန္မွန္လုပ္ရန္လည္း ထိန္းခ်ဳပ္ကြပ္ကဲေပးသည္။ အာရံု ငါးပါး က်က္စားရာလည္းျဖစ္သည္။ အမွန္အားျဖင့္ မည္သည့္အဂၤါမွ် ဦးေႏွာက္ေအာက္မွ မလြတ္။သုိ႔ျဖစ္၍ ဦးေႏွာက္သည္ ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုလံုး၏ ဘုရင္ျဖစ္ေလသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဦးေႏွာက္မွာ အလြန္အေရးၾကီး၏။ သူ႔ကို ဒဏ္ရာအလြယ္တကူ မရေအာင္ ဦးေခါင္းခြံျဖင့္ ကာထားသည္။ေဆာင့္ျခင္း၊ ေအာင့္ျခင္းကို ခံႏုိင္ရန္ အေျမွးပါးမ်ား၊ ဦးေႏွာက္အေျမွးရည္မ်ားျဖင့္ ၀န္းရံထားသည္။လုိအပ္ေသာ အာဟာရေအာက္စီဂ်င္မ်ားကို သူမ်ားထက္ေစာ၍ ပို၍ရသည္။

တစ္ကိုယ္လံုးအေလးခ်ိန္၏ ၂ ရာခုိင္ႏွဳန္းသာရွိေသာ ဤဦးေနွာက္သည္ တစ္ကိုယ္လံုးအတြက္ ပို႔ေသာ ေသြးထုထည္၏ ၂၅ ရာခုိင္ႏွဳန္းကို ရသည္။ ဤသို႔ရႏုိင္ရန္ ဦးေနွာက္၌ ေသြးေၾကာမ်ားသည္ (၇) စကၠန္႔၌ ဦးေနွာက္ေသြး တစ္ပတ္လည္သည္။ ဦးေႏွာက္သိုိ႔ ေသြးေရာက္ရွိျခင္းမရွိသည္မွာ ၁၂ မိနစ္ၾကာလွ်င္ မ်က္စိျပာတတ္၊ မူးတတ္၏။ ဦးေနွာက္သည္ အသက္ရွင္ေရးအတြက္ အေရးၾကီးဆံုး အဂၤါျဖစ္သကဲ့သို႔ အလုပ္လုပ္ဆံုးလည္းျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ သူ၏အတြင္းပိုင္း တည္ေဆာက္ပံုမွာလည္း ရွဳပ္ေထြးလွ၏။ ယခတုိင္ တိတ္ိက်က် မသိရေသး။သို႔ျဖစ္၍ ဦးေႏွာက္ကို အတုလုပ္၍ မရ၊ အစားထုိး၍ မရေသးျခင္း ျဖစ္သည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ဦးေႏွာက္ကို မထိခိုက္ေအာင္၊ ဦးေခါင္းဒဏ္ရာမရေအာင္၊ အရုိက္မခံရေလေအာင္ ဂရုစိုက္ရ၏။ ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုလံုးက်န္းမာေအာင္ ဂရုဟစိုက္မွလည္း ဦးေႏွာက္ၾကည္၍ အလုပ္လုပ္ႏုိင္ေပသည္။ဉာဏ္ေကာင္း/ မေကာင္းမွာ မ်ိဳးရုိးဗီဇ၊ ေမြးရာပါဦးေႏွာက္၏ အစြမ္းသတၱ၊ အလုပ္လုပ္ပံုတုိ႔ အေပၚတြင္ အဓိကတည္ေသာ္လည္း ေလ့က်င့္မွဳ၊ အသံုးခ်မွဳအေပၚတြင္လည္း တည္သည္။သို႔ျဖစ္၍ ဦးေႏွာက္ကို အျမဲအသံုးခ်သူ၊ ၾကိဳးစားသူမ်ားသည္ အျခားသူမ်ားထက္ ဉာဏ္ရည္သာေပသည္။
ဦးေႏွာက္ကို အသံုးခ်လြန္း၍ ဦးေႏွာက္ပ်က္သည္၊ ရူးသည္ဆုိသည္မွာ မမွန္ပါ။ အသံုးမခ်၊ အသံုးခ်လြဲ၍သာ ရူးရျခင္းျဖစ္သည္။ ဦးေနွာက္ကား အသံုးခ်ေလ ေကာင္းေလပင္။


အခန္း(၆)

ပညာေရးအတြက္ သမုိင္းမွေပးေသာ သင္ခန္းစာ

၁၈၀၆-ခုနွစ္တြင္ ပရပ္ရွား(ဂ်ာမနီ)နုိင္ငံသည္ ျပင္သစ္တုိ႔ႏွင့္ စစ္ျဖစ္ပြါးရာ ေယးနား(Jena) ျမိဳ႕စစ္ပြဲတြင္ ပရပ္ရွားတုိ႔ အတံုးအရံုး၊ မရွဳမလွ က်ဆံုးၾကျပီး၊ ယင္းျဖစ္ရပ္ကို ပရပ္ရွားတုိ႔က `ေယးနားကံဆုိးမုိးေမွာင္က်မွဳ`(Disaster if Jena) ဟု ေခၚတြင္ခဲ့ၾကေလသည္။

စစ္ရွံဳးမွဳမွာ ပရပ္ရွားတုိ႔၏ဇာတ္မာန္ကို က်င္စက္ႏွင့္တို႔၍ လွဳပ္ႏုိးသကဲ့သို႔ ခံစားၾကရျပီး အမ်ိဳးသား ရွင္သန္ထေျမာက္ေရးအတြက္ နည္းလမ္းမ်ားကို သံုးသပ္ၾကံဆၾကရာ..ပရပ္ရွားႏုိင္ငံသည္ ဖရက္ဒရစ္ ၀ီလ်ံ လက္ထက္ ၁၇၁၇-ခုႏွစ္တြင္ ကေလးမ်ား၏ပညာေရးကို ႏုိင္ငံေတာ္မွ စတင္ဂရုစိုက္ေသာ္လည္း အမ်ိဳးသားပညာေရးအျဖစ္ တစ္မ်ိဳးသားလံုး၏ပညာေရးအထိ မေရာက္ရွိေၾကာင္း ေတြ႔ရွိလာၾကပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ပညာေရးကိုပုဂၢဳိလ္တစ္ဦး၏ကိစၥ၊ မိဘကိစၥ၊ လူတစ္စု၏ကိစၥအေနနဲ႔ မစဥ္းစားေတာ့ဘဲ ဉာဏ္ပညာကို အမ်ိဳးသားေရးအျဖစ္ အသံုးျပဳႏုိင္ရန္ တစ္ခဲနက္ သႏၷိ႒ာန္ခ်ျပီး ၾကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ၾကပါေတာ့သည္။
သို႔ႏွင့္ ေယးနားျမိဳ႕၌ စစ္ျဖစ္ပြါးျပီး (၆၄)ႏွစ္အၾကာ ၁၈၇၀-ခုနွစ္တြင္ စစ္ထပ္မံျဖစ္ပြါးရာ ဆီးဒန္းျမိဳ႕(Sedan)စစ္ပြဲ၌ ျပင္သစ္တု႔ိ မရွဳမလွရွံဳးျပီး တတိယေျမာက္ နပိုလီယံမွာ ပရပ္ရွားမ်ားထံ လက္နက္ခ်လုိက္ရေလေတာ့သည္။
ယင္းစစ္ပြဲႏွင့္ပတ္သက္ျပီး သမုိင္းမွတ္တမ္းတင္ခ်က္မွာ `ပရပ္ရွားေက်ာင္းဆရာမ်ား၏ေအာင္ပြဲ`(Victory of Prussian Schoolmasters) ဟူ၍ ျဖစ္သည္။`ပရပ္ရွား တပ္မေတာ္၏ေအာင္ပြဲ`(Victory of Prussain Army) ဟု မွတ္တမ္းမတင္ၾကပါ။အမ်ိဳးသားပညာေရးစနစ္ ေအာင္ျမင္စြာ တည္ေဆာက္ႏုိင္ေသာေၾကာင့္ စစ္ေအာင္ႏုိင္ျခင္းျဖစ္သည္ကို တင္စားထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ယင္းျဖစ္ရပ္အေပၚသံုးသပ္ခ်က္မွာ ပညာေရးစနစ္ေျပာင္းလုိက္ေသာေၾကာင့္….
(က)တစ္မ်ိဳးသားလံုး ဉာဏ္ပညာထက္ျမက္လာမွဳ၊
(ခ)တာ၀န္သိတတ္လာမွဳ၊
(ဂ)စည္းရံုးလာၾကမွဳ စသည္မ်ားေၾကာင့္ ျပင္သစ္တုိ႔ကို အႏုိင္ တုိက္ႏုိင္သည္ ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။

နိဂံုး

ထုိ႔ေၾကာင့္ ကမၻာေပၚရွိ တုိင္းျပည္တုိင္း၊ လူမ်ိဳးတုိင္းတြင္ ပညာေရးကို အမ်ိဳးသားပညာေရးစီမံကိန္းခ်ျပီး ေဆာင္ရြက္ေနသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
ၾကြက္သား(Muscle) စြမ္းအားထက္ ဦးေနွာက္(Brain) စြမ္းအားက ပိုျပီးထိေရာက္သည္ကို လက္ရွိကမၻာၾကီး၏ အေျခအေနအရ သက္ေသခံေနပါသည္။
ကြ်န္ုပ္တုိ႔ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ားအေနျဖင့္လည္း ပညာေခတ္လူမွဳ အဖြဲ႔အစည္းတြင္ ပါ၀င္ႏုိင္ေရးကို အေလးထား ေဆာင္ရြက္သင့္ပါသည္။ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ က်င္းပေရးဗဟိုေကာ္မတီအေနႏွင့္လည္း အမ်ိဳးသားေရးကို ထမ္းေဆာင္ေနရေသာ အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္၍ တစ္ခ်ိန္က `ေဒါကလု`အဖြဲ႔အစည္းလုိ အမ်ိဳးသားပညာေရးပိုင္းတြင္ ျမွင့္တင္ႏုိင္လွ်င္ ပို၍ေကာင္းမည္ဟု ယူဆမိပါေၾကာင္း အၾကံျပဳတင္ျပလုိက္ပါသည္။

ပဒိုမန္းသိန္းေရႊ(ပိုးကရင္ ကြန္ဖရင့္)
၂၇၄၉-ခုႏွစ္ေျမာက္ ကရင္အမ်ိဳးသား ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္အထိမ္းအမွတ္ ကရင့္ေၾကးမံုမွ…..။

No comments: