Apr 10, 2010

သိမွတ္ဖြယ္ရာ ကရင္ယဥ္ေက်းမွဳ အျဖာျဖာ အပိုင္း(၄)

လကၤာေတးသီခ်င္းမ်ား

ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေရွးယခင္က စာေပမတတ္ၾကေသာ္လည္း ေတးသီခ်င္းသီဆုိမွဳ၊ ေတးသီခ်င္းဖြဲ႔ဆုိမွဳမ်ားတြင္ ထူးခြ်န္ၾကသည္။ ကရင္ၾသပြဲ(တာေခါင္ပြယ္) မ်ားတြင္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး အျပန္အလွန္သီဆုိေပး၊ စကားထာဖြဲ႔ၾကပံုတို႔မွာ နွစ္သက္ဖြယ္ေကာင္းသည္။

ေရွးက အဘုိးအဘြားတုိ႔ သီဆုိခဲ့ေသာ ကဗ်ာမ်ား၊ လကၤာမ်ားကို သားစဥ္ေျမးဆက္အထိ သီခ်င္းသီဆုိျခင္းျဖင့္သာ လက္ဆင့္ကမ္းသယ္ေဆာင္သြားၾကသည္။ေပထက္အကၡရာတင္ျခင္း မရွိခဲ့၍ ေတးသီခ်င္းလကၤာႏွင့္ သမုိင္းဆုိင္ရာ အျဖစ္အပ်က္မ်ား၊ စာေပအေထာက္အထားမ်ား နစ္နာ ဆံုးရွံဳးခဲ့ရသည္။
ေတးသီခ်င္းဖြဲ႔ဆုိရာတြင္ ေတာအလွ၊ေတာင္အလွ တျခားအလွဘဲြ႔မ်ားႏွင့္ ငါးရာငါးဆယ္ နိပါတ္ေတာ္လာ ဇာတ္ေတာ္မ်ားကိုပင္ ဖြဲ႔ဆုိသီကံုးၾကေလသည္။

ေရွးက ဒံုးအက ကရာတြင္ ေျမ၀ိုင္းကၾကသည္။ ျဖည္းျဖည္းႏွင့္ မွန္မွန္ ျငိမ့္ျငိမ့္ေညာင္းေညာင္း ကၾကသည္။ ဒံုးကရာတြင္ မွတ္သားစရာေတးသီခ်င္းစာသားမ်ားကို ထည့္သြင္း အသံုးျပဳၾကသည္။ အပ်ိဳ လူပ်ိဳ လွည့္ရာတြင္ ဗံုသံစံု၊ ပေလြ(သို႔မဟုတ္) တတုိ႔ (ေခြ) ဂိန္တုိ႔ကို အသံုးျပဳၾကသည္။ ေဆာင္းသီခ်င္းမ်ားသည္ လြန္စြာ နားေထာင္၍ ေကာင္းသည္။ ကရင္ၾသသံသည္လည္း နွစ္သက္ဖြယ္ေကာင္းသည္။အခမ္းအနားမ်ားတြင္ ဖားစည္တီး၍ အခမ္းအနားကို ဖြင့္လွစ္ၾကသည္။ ဖားစည္တြင္ မဂၤလာဖားစည္ႏွင့္ အမဂၤလာဖားစည္ ဟူ၍ရွိရာ
အသုဘ အခမ္းအနားမ်ားတြင္ တီးေသာ အမဂၤလာဖားစည္၏အသံသည္ ၀မ္းနည္းဖြယ္ေကာင္းလွသည္။

ယေန႔ေခတ္ကာလကို လုိက္၍ ေခတ္ေပၚကရင္ေတးသီခ်င္းမ်ား လြန္စြာဆန္းသစ္လာသည္။ ေရွးတူရိယာမ်ားကို တီးခတ္ႏုိင္သူ ရွားပါးလာသကဲ့သို႔ ကဗ်ာ၊ လကၤာမ်ားကိုဖြဲ႔ဆုိတတ္သူမ်ားလည္း နည္းပါးလာသည္။ ေဒါနေတာင္တန္းရွိ ကရင္ေက်းရြာမ်ား၊ ပဲခူးရုိးမရွိ ကရင္ေက်းရြာမ်ား၌ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔သည္ ျမန္မာစကားကို လံုး၀မတတ္ဘဲ ေရွးေဟာင္းကရင္လကၤာေတးမ်ား သီဆုိႏုိုင္ဆဲ၊ မွတ္သားႏုိင္ဆဲ၊ လက္ဆင့္ကမ္းႏုိင္ဆဲျဖစ္သည္။ ဆံုးမစာႏွင့္ႏြယ္ေသာ စာလကၤာမ်ား၊ ေရွးေဟာင္းသီခ်င္းမ်ားကို ယေန႔လူငယ္တုိ႔သည္ မိမိတုိ႔၏ ဘုိးဘြားမ်ားထံတြင္ ျပန္လည္ေလ့လာသင္ၾကားသင့္ေလသည္။

+ Read more

ကရင္တူရိယာမ်ား

ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား တီးမွဳတ္ေလ့ရွိေသာ တူရိယာမ်ားမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ရိုးရာသဘာ၀ ကြက္သစ္/၀ါးႏွင့္ တိရိစၧာန္မ်ားမွရေသာ ဦးခ်ိဳတုိ႔ျဖင့္ ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား အသံုးျပဳေသာ တူရိယာမ်ားမွာ…

(၁)ဖားစည္၊
(၂)ကြယ္ (ေခၚ) ေခြ (ေခၚ) ကြ်ဲခ်ိဳ၊ တံပိုး၊
(၃)ေစာင္းေကာက္၊
(၄)၀ါး (ေခၚ) အုိးစည္၊
(၅)၀ါးျဖင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ ပီးဘား (ေခၚ) ဗံုသံစံုပေလြ၊
(၆)ပီးဘာပေလြ၊
(၇)တဟီ (ေခၚ) တေယာ၊
(၈)ေသာ့တူး (ေခၚ) တေယာ၊
ေပၚကူး (ေခၚ) ၀ါးပတၱလား၊
(၁၀)ဖြန္ဒြါ၊
(၁၁)လင္းလင္း၊
(၁၂)ႏြဲ႔၊
(၁၃) စည္း၀ါး၊ ေမာင္း၊
(၁၄)ဗ်တ္ေစာင္း (ေခၚ) ဓဏာ၊
(၁၅)စည္ဒို ဟူ၍ တူရယာမ်ားကုိ ခဲြျခား အသံုးျပဳၾကေလသည္။

ယေန႔ ဒံုးအက ကရာတြင္ ဘင္ တူရိယာကို အသံုးျပဳေနသည္ကိုလည္း ေတြ႔ၾကရမည္။ သစ္သားစည္အစား ဘင္ ကိုအသံုးျပဳထားျခင္းျဖစ္သည္။ သားေရၾကပ္ထားေသာ သစ္သားစည္၏အသံသည္ လြန္စြာျမည္ဟီး၍ နားေထာင္၍လည္း ေကာငး္ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ သစ္သားစည္ ျပဳလုပ္ရန္ အခက္အခဲရွိေသာေၾကာင့္ သယ္ရလြယ္ကူေသာ ဘင္ ကို အစားထုိး သံုးစြဲျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမွဳ အေမြအႏွစ္ပစၥည္းမ်ား ထိန္းသိမ္းျခင္း

ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔တြင္ ေရွးဘုိးစဥ္ေဘာင္ဆက္က အသံုးျပဳခဲ့ေသာ ေရွးေဟာငး္ပစၥည္းမ်ားမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဦးစီးဌာနမွ (၇၅) ႏွစ္ေက်ာ္ေသာ ပစၥည္းမ်ားကို ေရွးေဟာင္းပစၥည္းမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားသည္။ ကရင္ျပည္နယ္တြင္ ေကာ့ဂြန္းဂူဘုရားသည္ ေရွးေဟာင္း သမုိင္း၀င္ျဖစ္သည္။ ေရွးက်ေသာဘုရားမ်ားအနက္ ေက်ာက္စာမ်ားလည္း ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ လံုျခံဳမွဳ၊ ထိန္းသိမ္းမွဳ မရွိခဲ့ျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ဆင္းတုမ်ား ေပ်ာက္ဆံုးျခင္း၊ နံရံတပ္ဘုရားမ်ား ကြာက်ျခင္း၊ ရာသီဥတုဒဏ္ေၾကာင့္ ေရွးေဟာင္းရုပ္ပြါးေတာ္မ်ားႏွင့္ ပညာလက္ရည္မ်ား မ်ားစြာ ဆံုးရံွဳးခဲ့ရသည္။

ထုိကဲ့သို႔ ေစတီပုထုိးေက်ာင္းကန္မ်ားသည္ အျပင္ရုိးရာ အ၀တ္အစား၊ စာေပ၊အသံုးအေဆာင္၊ တူရိယာမ်ား၊မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းရမည္။ ေစ်းေကာင္းရသျဖင့္ တစ္ဖက္ႏုိင္ငံသို႔ ခုိးထုတ္၍ ေရာင္းခ်ခံရေသာ တန္ဖုိးမျဖတ္ႏုိင္သည့္ ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမွဳပစၥည္းမ်ား အမ်ားအျပားရွိသည္။ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔သည္ ေပထက္၌ အကၡရာတင္ႏုိင္ေသာ္လည္း ထိန္းသိမ္းမွဳစနစ္မက်ျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ စာေပမ်ား ပ်က္စီးခဲ့ရသည္။ သမုိင္းအေထာက္အထားမ်ားတြင္ အဆက္ျပတ္ခဲ့သည္။ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔၏ သင္တုိင္းႏွင့္ အထည္မ်ားျဖင့္ ရက္လုပ္ထားေသာ ေရွးေဟာင္း အႏုပညာလက္ရာမ်ားသည္ အလြန္အႏုစိပ္ျပိး အဆင့္ျမင့္သည္။ ထုိလက္ရာမ်ားသည္ ေတာၾကိဳ ေတာင္ၾကားတြင္ေနထုိင္ၾကေသာ ကရင္အမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ စိတ္ကူးစိတ္သန္းမွ ထြက္ေပၚလာျပီး လွပသည့္ ဒီဇုိင္းအသစ္မ်ားျဖစ္သည္။ ၎ကဲ့သို႔ အႏုပညာလက္ရာမ်ားလည္း ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းသြားရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ရုိးရာယဥ္ေက်းမွဳ အကမ်ား

ကရင္ဒံုးအကသည္ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔၏ ထင္ရွားေသာ အကျဖစ္သည္။ ျမန္မာနုိင္ငံသာမက ကမၻာ၌ လူၾကိဳက္မ်ားေသာ အက ျဖစ္သည္။ ဒံုးအကမ်ားအနက္ …

(၁)ေယာက္်ားေလးမ်ားသာ က ရေသာ ဒံုးအက၊
(၂)မိန္းကေလးမ်ားသာ က ရေသာ ဒံုးအက၊
(၃)အသက္(၆၀) ေက်ာ္ အဘုိးၾကီးမ်ားသာ က ရေသာ ဒံုးအက၊
(၄) အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ပါ၀င္ေရာေႏွာေသာ ဒံုးအက၊
(၅)အပ်ိဳလူပ်ိဳ ဒံုးအက၊
(၆)လူဦးေရ အကန္႔အသတ္ မရွိ ပါ၀င္ၾကေသာ ဒံုးအက ဟူ၍ ျဖစ္သည္။

အရုိးေကာက္ပြဲ၊ဧည့္ခံပြဲ၊ ဘုရားပြဲ၊ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္တုိ႔တြင္ ကျပၾကသည္။ ဇာတ္ေတာ္မ်ားကို သရုပ္ေဖာ္ကာ က ျပေသာ ဒံုးအကလည္း ရွိသည္။
သံေတာင္နယ္တစ္၀ိုက္တြင္ ဒုိင္းအကကို အဓိကထား ကျပၾကသည္။ ၀ါးညွပ္အကကို ေတာင္ေပၚေျမျပန္႔ ကရင္မ်ား အထူးသျဖင့္ ကျပၾကသည္။ ကရင္ျပည္နယ္၊ ပဲခူးတုိင္းရွိ စေကာကရင္အခ်ိဳ႕သည္ ေထာင္ကနဲ (ေခၚ) ပ်ားဖြတ္ျခင္း အားကစားကို ရုိးရာအက အေနျဖင့္ ဆန္းသစ္ကျပၾကသည္။ တခ်ိဳ႕ ၀ါးညွပ္အကမွာ ၀ါးႏွစ္လံုးသာ ပါျပီး တရစပ္ညွပ္သျဖင့္ က သူမွာလည္း လ်င္ျမန္စြာ ခုန္၍ က ရသည္။အမ်ိဳးသာမ်ားသာ က ရေသာ ရင္တုန္ဖြယ္ အက ျဖစ္သည္။ လက္ညွပ္၀ါးေထာက္အက၊ ဆူးထုိးအက၊ ၾကိဳးက်စ္အကမ်ားသည္ စေကာကရင္တုိ႔၏ ရုိးရာအကမ်ားျဖစ္သည္။ ေဒါနေတာင္ေျခရွိ အသုဘအိမ္တြင္ အေခါင္းကိုလွည့္ပတ္၍ သီဆုိကန္ေတာ့ က ျပရေသာ အက ႏွင့္ေတးသီခ်င္းတုိ႔မွာ ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါး ျဖစ္သည္။

ကရင္ရုိးရာ ဇာတ္မ်ား ေပၚထြက္လာေသာ္လည္း ေခတ္အၾကိဳက္ ဖြဲ႕ဆုိသီကံုးျခင္းျဖင့္သာ ပရိသတ္အၾကိဳက္ လုိက္ေနၾကသည္။
အခ်ဳပ္ဆုိရေသာ္ ကရင္ရုိးရာ က႑အေနျဖင့္ ေလ့လာစရာ၊ မွတ္သားစရာ၊ သိဖြယ္ရာမ်ားစြာ က်န္ပါေသးသည္။ ယဥ္ေက်းမွဳကို ျခံဳငံုမိေစရန္အတြက္ အႏွစ္ခ်ဳပ္တင္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔၏ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔ေသာ စိတ္ဓာတ္၊ ရုိင္းပင္းကူညီတတ္ေသာ စိတ္ဓာတ္၊ ခ်စ္ခင္ၾကည္ႏူးစြာျဖင့္ ျပံဳးရႊင္စြာေနတတ္ေသာ ကရင္တုိ႔၏ ဓေလ့စရုိက္သည္ နဂုိယဥ္ေက်းေသာ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔၏ ယဥ္ေက်းမွဳမ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ျပီးပါျပီ…။

ေစာေအာင္သိန္း

သထံုျမိဳ႕နယ္၊ ၂၇၄၉-ခုႏွစ္၊ ကရင္နွစ္သစ္ေကူးပြဲေတာ္ စာေစာင္မွ ျပန္လည္ရုိက္နိပ္ တင္ျပလုိက္ပါသည္။


No comments: