´ကုသိမမ႑လ၊ ဟံသာ၀တီမ႑လ၊ မုတၱမမ႑လ၊ သခၤါေတသုတိသုရာမမ႑ေလသု´ ဟု ကလ်ာဏီေက်ာက္စာ၌ ေရးထုိးထားသည္။ ထုိသံုးရပ္တြင္ တဖုႆႏွင့္ဘလႅိကကုန္သည္ညီေနာင္တုိ႔သည္ ဥကၠလာပဇနပုဒ္မည္ေသာ ရာမညတုိင္း၌ ေနထုိင္ျပီး ေရာင္း၀ယ္ေဖါက္ကားျပီး ဘုရားရွင္ႏွင့္ေတြ႔၍ ဆံေတာ္ရွစ္ဆူကို ရရွိကာ ေရႊတိဂံုဘုရား၌ ေစတီတည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္။ တစ္ဖန္ မုတၱမႏွင့္ မ႑လတြင္ပါ၀င္ေသာ သထံုျပည္သည္ အရွင္ဂ၀ံပတိမေထရ္ကိုပင့္၍ ရာမညတုိင္း သု၀ဏဘူမိ သထံုျပည္သို႔ ဘုရားရွင္ ရွစ္၀ါ၌ ၾကြေရာက္ခဲ့ပါသည္။ သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၃၅-ခုႏွစ္တြင္လည္း ရွင္ေသာဏႏွင့္ ရွင္ဥတၱရမေထရ္တို႔သည္ သထံုျပည္သို႔ သာသနာျပဳၾကြခဲ့ျပန္သည္။ ဤသာသနာေရာက္ရွိမွဳ သံုးၾကိမ္တြင္ ဒုတိယအၾကိမ္ အရွင္ဂ၀ံပတိမေထရ္ပင့္၍ သု၀ဏဘူမိ သထံုျပည္သို႔ ဘုရားရွင္ၾကြေရာက္ခဲ့ျပီး ျပန္ၾကြသြားသည့္အခါ ဘုရားရွင္အား ရည္စူး၍ သထံုျမိဳ႕ ေရႊစာရံဘုရားကို ရွင္ဘုရင္ႏွင့္ ျပည္သူမ်ားက တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိစဥ္ မြန္ႏွင့္အတူ ေနထုိင္ခဲ့ၾကေသာ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔သည္ ဘုရားရွင္အား ရည္စူးျပီး ေရႊစာရံဘုရားၾကီး အနား ပရ၀ုဏ္တြင္ ေစတီတစ္ဆူ တည္ထားခဲ့ပါသည္။ ယင္းဘုရားသည္ ေရႊစာရံဘုရားတည္စဥ္က ေရႊေဆးသည့္ေနရာ၌ ဘုရားကို တည္ျခင္းျဖစ္၍ ေရႊေဆးခံဘုရားဟု ေခၚၾကေသာ္လည္း ကရင္လူမ်ိဳးအမ်ားဆံုး ပါ၀င္ဦးေဆာင္ တည္ထားျခင္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ´ကုရင္ဘုရား´ဟုေခၚၾကသည္။
ဆက္ဖတ္ရန္...
ယေန႔အထိ သထံုျမိဳ႕ရွိ ကရင္မ်ားက အခါၾကီးရက္ၾကီးေန႔မ်ားတြင္ သြားေရာက္ပူေဇာ္ ဆည္းကပ္ေလ့ရွိၾကသည္။ စာေရးသူ ေရႊစာရံဘုရား သြားေရာက္ဖူးခဲ့စဥ္က ထုိအေၾကာင္းကို သိခ်င္၍ အသက္ၾကီးၾကီး အဘုိးၾကီးတစ္ဦးက ညြန္ျပရွင္ျပခဲ့ပါသည္။ ေရႊစာရံဘုရား သမုိင္းႏွင့္ ကရင္ရုိးရာ ဒံုးအကစာအုပ္မ်ား၌ ေလ့လာနုိင္ပါသည္။ သထံုျမိဳ႕ ဘုရားရွင္ၾကြေရာက္ခဲ့စဥ္က လူမ်ိဳးအသီးသီး အက အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ဘုရားရွင္အား ၾကိဳဆုိကျပခဲ့ၾကရာတြင္ ကရင္မ်ားသည္ ကရင့္ရုိးရာ ဒံုးအကျဖင့္ ၾကိဳဆုိကျပခဲ့ၾကသည္ဟု စာေရးဆရာ မန္းသင့္ေနာင္က ( စကားခ်ပ္…။ စာေရးဆရာ မန္းသင့္ေနာင္သည္ ယခုကြယ္လြန္သြားျပီ ျဖစ္သည္၊ ကရင္သမုိင္း၌ ထင္ရွားေသာ ကရင္စာေရးဆရာ ကြယ္လြန္သြားျခင္းအတြက္ ႏွေျမာစရာေကာင္းေလစြ..။ ကရင္တြင္ စာေရးဆရာ ရွားပါးလွသည္။ မကြယ္လြန္ခင္ ရက္ပိုင္းအလုိတြင္ စာတင္သူကို စာအုပ္လက္ေဆာင္ ေပးခဲ့ေသးသည္။ ႏွေျမာစရာေကာင္းလွသည္။) စိတ္၀င္စားစရာတင္ျပထားသည္။ ထုိေၾကာင့္ ကရင္လူမ်ိဳးတုိ႔သည္ ေရွးႏွစ္ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ကတည္းက မြန္လူမ်ိဳးတုိ႔ႏွင့္အတူ ဗုဒၶသာသနာကို ဦးစြာပထမ လက္ခံရရွိခဲ့ၾက၍ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္လာခဲ့ၾကသည့္ လူမ်ိဳးစု တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ယင္းဗုဒၶယဥ္ေက်းမွဳေၾကာင့္လည္း ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔လာခဲ့ၾကသည္။
တစ္ဖန္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားတုိ႔၏ အသံုးအမ်ားဆံုးစာေပကို ေလ့လာၾကည့္ေသာအခါ ပုိးကရင္စာေပ (အေရွ႕ႏွင့္ အေနာက္)ႏွင့္ စေကာကရင္စာေပတုိ႔ပင္ျဖစ္သည္။ စာေပတုိ႔တြင္ အေရွ႕ပုိးကရင္စာေပ (ေပစာ)သည္ ရာဇ၀င္သမိုင္းအရ သိရသည္မွာ သထံုျပည္ မႏုဟာမင္းျမတ္ အုပ္စိုးစဥ္က ကရင္အမတ္ၾကီး ပညာရွိမြန္ဒိန္က တီထြင္ခဲ့ျပီး ဗုဒၶပိဋကတ္ေတြကို ကရင္ဘာသာစာေပျဖင့္ ေရးသားထိန္းသိမ္းအသံုးျပဳခဲ့ၾကေသာ စာေပျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၄၁၉-ခုႏွစ္၊ အေနာ္ရထာမင္းၾကီးသည္ သထံုျပည္သား မြန္ရဟန္းေတာ္ ရွင္အရဟံႏွင့္ေတြ႔၍ ဗုဒၶပိဋကတ္ေတြကို လုိခ်င္သည့္အခါ သထံုျပည္ မႏုဟာမင္းအား တုိက္ခုိက္ျပီး ပညာရွင္မ်ားႏွင့္တကြ ပိဋကတ္အစံုေတြကို ပုဂံျပည္သို႔ ပင့္ေဆာင္သြားခဲ့သည္။ ထုိအခိ်န္က ပုဂံျပည္သည္ စစ္မွန္သည့္ ဗုဒၶသာသနာ မထြန္းကားေသးဘဲ အရည္းၾကီး မိစၧာ၀ါဒေတြကိုသာ ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကရသည္။ စစ္အႏၱရာယ္ေၾကာင့္ ကရင္အမတ္ၾကီး မြန္ဒိန္သည္ မိမိ၏တပည့္ ကရင္မ်ားႏွင့္အတူ ကရင္စာေပ ပိဋကတ္ေတြကို စစ္ေဘးကင္းရာျဖစ္ေသာ ေက်ာက္ေခါင္း (ယုိးဒယား ထုိင္း)အရပ္ေဒသသို႔ ထမ္းပိုးသယ္ေဆာင္ သြားခဲ့ၾကရေလသည္။
ထုိအခ်ိန္မတုိင္မီ ေရွးႏွစ္ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာက ရာမညမြန္ေဒသျဖစ္ေသာ သထံုႏွင့္ မုတၱမတုိ႔သည္ သေဘၤာဆိပ္ကမ္းျမိဳ႕ျဖစ္ခဲ့သည္။ ယင္းေဒသတုိ႔၌ မြန္ႏွင့္ကရင္တုိ႔သည္ ေရာေထြးယွက္တင္ မတူတကြ ေနထုိင္လာခဲ့ၾကသည္။ အိႏၵိယကုန္သည္မ်ားသည္ (၇၀၀)ရာစုႏွစ္ မတုိင္ခင္ကတည္းက သေဘၤာဆိပ္ကမ္းျမိဳ႔ျဖစ္ေသာ သထံုႏွင့္ မုတၱမသို႔ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ လာခဲ့ၾကသည္။ ထုိစဥ္က ကုန္သည္မ်ားသည္ အိႏၵိယႏုိင္ငံရွိ ျဗဟၼီအကၡရာပြါးျဖစ္ေသာ `ပလႅ၀အကၡရာ´အေရးအသားကို မြန္ေဒသသို႔ ယူေဆာင္လာခဲ့ၾက၍ မြန္တုိ႔သည္ (၇၀၀)ရာစု ေလာက္တြင္ စာေပကို စတင္ေရးသားႏုိင္ခဲ့ၾကသည္ဟု ပညာရွင္မ်ားက ဆုိပါသည္။သို႔ျဖစ္လွ်င္ မြန္တုိ႔ႏွင့္အတူ ေနထုိင္လာခဲ့ၾကေသာ ကရင္တုိ႔သည္လည္း မြန္တုိ႔ကဲ့သို႔ ႏွစ္ (၇၀၀)ရာစုေက်ာ္ ၀န္းက်င္ေလာက္ကပင္ ပလႅ၀အကၡရာႏွင့္ ကရင္အသံထြက္အတုိင္း ကရင့္စာေပကို ပြါးယူေရးသား အသံုးျပဳမည္မွာ ေသခ်ာလွေပသည္။
အေၾကာင္းမွာ ယေန႔အေရွ႕ပုိးကရင္စာေပ(ေပစာ)အေရးအသားကို ေလ့လာၾကည့္ရာတြင္ ေရွးက်လွသည့္ မြန္ေ၀ါဟာရေတြ မ်ားစြာသံုးႏွဳန္းထားသည္ကို ေတြ႔ျမင္ရသလုိ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ျမန္မာေ၀ါဟာရေတြလည္း ၾကိဳးၾကားၾကိဳးၾကား ထည့္သံုးလာသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ သေဘာမွာ ေရွးကမြန္ေခတ္မြန္စာ တြင္က်ယ္ခ်ိန္တြင္ မြန္ေ၀ါဟာရေတြကို သံုးျပီး ျမန္မာစာ အသံုးတြင္က်ယ္ခ်ိန္တြင္ ျမန္မာေ၀ါဟာရေတြကို ထည့္သံုးလာျခင္း ျဖစ္တန္ရာသည္။ ၄င္းအျပင္ ပါ႒ိသက္ေ၀ါဟာရႏွင့္ သကၠဋဘာသာ ေ၀ါဟာရေတြကိုလည္း သံုးထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ထုိ႔ေၾကာင့္ အေရွ႕ပုိးကရင္စာေပသည္ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ေက်ာ္က ေပၚထြန္းခဲ့ေသာ ကရင္စာေပပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း ခုိင္မာစြာေျပာႏုိင္ပါသည္။ ဂုဏ္ယူစရာ ၀မ္းေျမာက္စရာျဖစ္သလုိ အမ်ိဳးဂုဏ္ ဇာတိဂုဏ္ကိုလည္း ျမင့္မားေစပါသည္။
အကယ္၍မ်ား အေနာ္ရထာဘုရင္သည္ မႏုဟာဘုရင္ကို စစ္မတုိက္ဘဲ ၾကည္ျဖဴစြာျဖင့္ ပိဋကတ္ေတာ္ေတြကို ေတာင္းစဥ္က ပိဋကတ္ေတြကို ေပးခဲ့ပါလွ်င္ ကရင္စာေပ(သို႔မဟုတ္) ကရင္ဘာသာျပန္ပိဋကတ္စာေပမ်ားသည္ ထုိစဥ္ကတည္းက တစ္ျဖည္းျဖည္းခ်င္း အရွိန္ရကာ မြန္စာေပႏွင့္တန္းတူ တုိးတက္ျပန္႔ပြါးလာႏုိင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ အလြန္ေရွးက်၍ ´ေပစာ´ျဖင့္ အသံုးျပဳလာခဲ့ေသာစာေပမွာ ျမန္မာ၊ ကရင္၊ မြန္၊ ရွမ္းသာ ရွိပါသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ယေန႔အေရွ႕ပုိးကရင္စာေပသည္ အရွိန္ျပင္းစြာျဖင့္ ကရင္စာေပလမး္းေၾကာင္းေပၚသို႔ ေလွ်ာက္လွမ္းေနသည္ကို ေတြ႔ရ၍ ၀မ္းသာမဆံုး ျဖစ္မိပါသည္။ ဆက္လက္ျပီး ႏွစ္ေထာင္ေသာင္းမက တည္တံ့တုိးပြါး ေလွ်ာက္လွမ္းႏုိင္ရန္မွာ ကရင္အမ်ိဳးသားတစ္ရပ္လံုး၏ အမ်ိဳးသားေရးတာ၀န္ တစ္ရပ္အျဖစ္ ခံယူရမွာ ျဖစ္ပါသည္။ အေရွ႕ပုိးကရင္စာေပသည္ လူပုဂၢဳလ္မ်ားက အရွိန္ျပင္းစြာျဖင့္ သင္ယူအသံုးျပဳေနၾကသလုိ ရဟန္းေတာ္မ်ားကလည္း အရွိမပ်က္ သင္ယူၾကျပီး တရားဓမၼေဟာၾကားျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေနၾကသည္ကို ေတြ႔ရ၍ အလြန္တရာမွ ၀မ္းေျမာက္ခဲ့ရပါသည္။ ေကာ့ဒန္ဆရာေတာ္သည္ ကရင္က်မ္းစာမ်ားစြာ ေရးသားထားသည္ကိုလည္း ေတြ႔ခဲ့ရသည္။ ရြာသစ္ေက်ာင္းၾကီးဆရာေတာ္ ဦးစႏၵန (စာေရးဆရာ)ႏွင့္ စာေပယဥ္ေက်းမွဳေတြကို ေဆြးေႏြးခဲ့၍လည္း ဆရာေတာ္ၾကီးက အရွ႕ပုိးကရင္စာေပသမုိ္င္းစာအုပ္ကို အမွတ္တရ ခ်ီးျမင့္ခဲ့ပါသည္။ ထုိဆရာေတာ္သည္ စာေရးသူအား ကရင့္ယဥ္ေက်းမွဳေတြ ေလ့လာျပီး ေရးသားရန္ တုိက္တြန္းခဲ့ပါသည္။ အမွန္တကယ္လည္း ကရင္စာေပေတြ၊ သမုိင္းေၾကာင္းေတြ၊ ယဥ္ေက်းမွဳ အေၾကာင္းေတြကို ေမာ္ကြန္းတင္ ေရးသားရန္ ကရင္စာေရးဆရာ အမ်ားၾကီး ေပၚထြန္းဖုိ႔ လုိအပ္လွပါသည္။ ျမန္မာစာေပဆုိလွ်င္ မိမိတုိ႔ရဲ့ စာေပယဥ္ေက်းမွဳေတြကို တုိးတက္ျပန္႔ပြါးေအာင္ စာေရးဆရာေတြ၊ သမုိင္းသုေတသီေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ မ်ားျပားစြာ ရွိပါသည္။ မိမိတုိ႔ ကရင္လူမ်ိဳးသည္လည္း ထုိကဲ့သို႔ မမီေတာင္မွ စာေပေတြကုိ ေရးသားႏုိင္ေသာ၊ သုေတသနျပဳႏုိင္ေသာ စာေရးဆရာေတြ အမ်ားၾကီး လုိအပ္ေနေသးသည္။ ဒါေၾကာင့္ စာသင္ဖုိ႔ အျပင္းၾကရန္၊ စာေပဆုိတာ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးရဲ႔ အသက္ေသြးေၾကာဆုိတာ သိရွိနားလည္ရန္၊ မိမိစာေပေတြကို ႏိွက္ႏွိက္ခ်ြတ္ခြ်တ္ သိရွိနားလည္ျပီး ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေလွ်ာက္တတ္ရန္ အမ်ားၾကီးလုိပါသည္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကဆုိလ်ွင္ မိမိတုိ႔ရဲ႕ယဥ္ေက်းမွဳ ဓေလ့ေတြကို ေလ့လာရန္ မေျပာနဲ႔ဦး
မိမိတုိ႔ရဲ႔ ရုိးရာအကေတြ သင္ယူရန္ပင္ အေတာ့္ကို ၀န္ေလးေနသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။ ဒါေၾကာင့္ မိမိတုိ႔ ေခတ္မွာ သမုိင္းေကာင္းဖုိ႔ရန္၊ လူေသေသာ္လည္း နာမည္ေကာင္းက်န္ဖုိ႔ရန္၊ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ရွိသူတုိင္း သိရွိၾကရမည္။ မိမိတုိ႔ တတ္ႏုိင္တဲ့ဘက္က ပါ၀င္ကူညီေဆာင္ရြက္ဖို႔ လုိအပ္ပါသည္။ ျပီးစလြယ္ေန၊ ျပီးစလြယ္သြား၊ ဖာသိဖာသာ မေနၾကဖုိ႔၊ စာေပယဥ္ေက်းမွဳေတြကို ခ်စ္ျမတ္နုိးတတ္ဖုိ႔ အရမ္းလုိအပ္ေနပါသည္။ဒါေၾကာင့္ ကရင္မ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးတုိင္း မိမိတုိ႔ရဲ႔ တန္ဖုိးထားရာ၊ ယံုၾကည္ရာျဖစ္ေသာ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမွဴ၊ ပညာ၊ အႏုပညာ၊ ရိုးရာဓေလ့၊ သမုိင္းအားလံုးကုိ မိမိတုိ႔ရဲ့ ႏွလံုးသားထဲတြင္ နက္ရွဳိင္းစြာ တည္ရွိ ေပ်ာ္၀င္ႏုိင္ပါေစ…………..။
No comments:
Post a Comment